Undersøgelse: De lade sofadyr er blevet aktive tweetere

En ny, stor undersøgelse fra analysefirmaet Nielsen viser, at amerikanernes brug af sociale medier fra mobile enheder, mens de ser TV, er stærkt stigende. Andre steder i verden er tallene endnu højere, mens vi halter efter i Europa.

TV-seere er ikke længere bare lade sofadyr, der passivt tager imod det, de får serveret.

Nu er der fuld skrue på smartphones og tavlecomputere, mens TV-programmerne kører, skriver Associated Press via Yahoo News.

Den friske rapport fra analysefirmaet Nielsen viser, at folk er utrolig aktive på sociale medier, mens de ser TV.

Deler information

Seerne bruger telefonen eller tavlen til at kommentere og dele indhold fra de programmer, de ser, eller de søger efter information om indholdet.

Ifølge Nielsen-rapporten sendte 33 procent af TV-seerne Twitter-beskeder om programmernes indhold i juni måned. Dette er en stigning fra 27 procent blot fem måneder tidligere.

Og dette var før De Olympiske Lege i London, som sandsynligvis var den første store begivenhed, hvor folk for alvor så muligheden for at kombinere TV-kigning med sociale medier.

Tweeter fra badeværelset

»Twitter er blevet den næstvigtigste skærm-oplevelse,« siger vicedirektør for sociale medier-afdelingen i Nielsen, Deirdre Bannon, til Yahoo News.

Når så mange som en tredjedel af unge mellem 18 og 24 år siger, at de bruger sociale medier, når de befinder sig på badeværelset, så fortæller det noget om, hvor udbredt det er ved at blive.

Hele 41 procent siger, at de bruger tavlecomputere, mens de ser TV. Tilsvarende tal for smartphonen ligger på 38 procent.

Stigende brug

Den omfattende brug af smarte dimser under TV-kiggeriet er ikke nogen nyhed. Det nye er, at flere nu ejer en tavle eller en smartphone, og at den tid, de bruger på dem, stiger.

»Dette har store og interessante implikationer for både TV-selskaber og annoncørerne,« siger Bannon og hentyder blandt andet til, at TV-selskaberne får umiddelbar tilbagemelding på det, de leverer.

Eksploderede under OL

Under De Olympiske Lege i London strømmede det ind med Twitter-klager om, at mange af de amerikanske transmissioner ikke blev sendt direkte. Alligevel var der flere end nogensinde, der så udsendelserne. Herudover så man en tendens til, at folk optog transmissionerne for så at se dem senere. Disse to modsigende trends beviser begge den stigende værdi i live-transmission.

Nielsen-rapporten viser også, at 35 procent af dem, der bruger smartphones eller tavler under en TV-udsendelse, benytter dem til at slå information op om det program, de ser. En fjerdedel oplyste, at de benyttede dem til at købe tjenester eller varer, der blev reklameret for undervejs.

Selv om udviklingen på dette område går hurtigt i USA, så er udviklingen nået endnu længere andre steder. Ifølge Nielsens tal angiver så mange som 63 procent af TV-seerne i Mellemøsten og Afrika, at de benytter sig af sociale medier, mens de ser TV, mens det tilsvarende tal for Latinamerika er 52 procent. I Europa ligger tallet på 38 procent.

Læs også: Amerikanerne siver fra Facebook

Læs artiklen på teknofil.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.