Tyske forbrugergrupper åbner ny kamp mod Facebook

Det sociale netværk kommer nu i ny modvind i Tyskland, hvor sammenslutningen af forbrugerorganisationer nu overvejer at lægge sag an mod netværket.

Knap havde Facebook nået at forholde sig til den ene balladesag i Tyskland, før der nu er opstået en ny. Denne gang er det sammenslutningen af forbrugerbeskyttelsesorganisationer i Tyskland, der varsler retssager og ballade, hvis ikke Facebook inden den 4. september ændrer den måde, det nyetablerede app-center virker på.

Forbrugerbeskyttelsessammenslutningen mener, at Facebook overtræder tysk lov ved at videregive personlige oplysninger i det nyetablerede app-center, der er samlekasse for alle de apps, man kan installere på sin profil. Disse apps videregiver personlige oplysninger uden at indhente samtykke fra de brugere, oplysningerne stammer fra, mener grupperne.

Sag på vej

Ændrer Facebook ikke praksis inden den 4. september,vil grupperne lægge sag an mod Facebook, erklærer de.

I forvejen er Facebook under pres fra databeskyttelseskommissæren i Hamborg, der har bebudet en undersøgelse af, hvad der egentlig foregår under kølerhjelmen hos Facebooks automatiske ansigtsgenkendelse.

Funktionen er en af de mere kontroversielle på det sociale netværk, og har været en rød klud i ansigtet på privatlivsforkæmpere lige siden den blev lanceret.

Når brugere lægger billeder på det sociale netværk, bliver vennerne automatisk genkendt, hvorefter Facebook foreslår at tagge dem med deres respektive navne, Ansigtsgenkendelsesfunktionen baserer sig på data fra billeder, hvor folk tidligere er blevet tagget - og for at kunne virke, må Facebook indhente og opbevare store databanker med data om folks ansigtstræk.

Det er en funktion, der automatisk har været slået til, men som man skal framelde sig - og netop det forhold betyder, at Facebook har opbygget store databaser om folks udseende, uden at folk har vidst noget om det.

Det er disse databaser, som de tyske databeskyttelsesmyndigheder vil have slettet. Også det norske Datatilsyn har bebudet, at de er interesserede i at vide mere om databankerne.

Mens Facebook helt tilbage fra sine tidlige år har modtaget bunker af kritik for sin omgang med persondata, bliver sager om privatlivskrænkelser hyppigere og hyppigere i denne tid. Det skyldes ikke mindst, at Facebook nu er ved at vokse sig så stor og mægtig, at en mia. mennesker snart har oprettet sig på det sociale netværk.

Også EU er på vej med en langt skrappere regulering af sites som Facebook, hvor brugerne nu står til at få en række øgede beføjelser om deres egne data.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.