Sony vil stoppe videresalg af spil med nyt system

PlayStation-producenten har søgt om patent på et nyt radiofrekvenssystem, der vil knytte spil til én fast konsol, så de ikke kan sælges videre. Det er dog ikke sikkert, at de rent faktisk vil tage systemet i brug.

I begyndelsen af december måned registrerede Sony en patentansøgning, der skal være en ny måde at forhindre uautoriseret afspilning af digitalt indhold. Det minder på mange måder om det, vi kender fra PC-verdenens CD-koder, der i praksis forhindrer brugere i at sælge sine spil, når først de er blevet brugt. Det er en af "detektiverne" på forummet NeoGAF, der har gravet patentinformationen frem.

Det, Sony har eksperimenteret med, er at vedlægge en radiofrekvensmærkning på spillene. Disse "tag" trykkes på spilmediet og aflæses af konsollen før spillet begynder - på cirka samme måde som adgangskort læses, når man skal ind i en bygning. I praksis er der altså tale om en nøgle og en lås, der skal passe sammen, før indholdet kan afspilles. Selve spillet knyttes på denne måde til spillerens brugerkonto eller maskine og kan derfor hverken udlånes eller sælges videre.


Sådan vil patentet virke (nøjagtig gengivelse af patentdokumentet).

Teknologien kræver ikke internetadgang som de omstridte netkoder, der benyttes til konsolspillene i dag, gør. Koderne låser normalt op for små dele af spillet eller multiplayerindhold, men med Sonys nye radiofrekvenssystem virker det som om, at hele spillet skal låses op.

Dele af patentet går ud på, hvordan det er muligt at give midlertidig tilladelse til at benytte spillet eller begrænse antallet af gange, en disk kan aflæses. Sony skriver også, at de forestiller sig, at teknologien kan bruges til andre ting end spil som for eksempel musik og software.

Ingen grund til panik

Det er vigtigt at påpege, at patentansøgningen ikke nødvendigvis betyder, at Sony kommer til at benytte sig af systemet. Teknologigiganten har tidligere haft lignende patenter - faktisk så tidligt som i 2005 - uden at brugtspilmarkedet har lidt nogen nød af den grund.

Alligevel ved vi, at spiludgivere ikke er begejstrede over salget af brugte spil, som de mener tager en stor del af indkomsten. De sidste par år har man derfor eksperimenteret med forskellige måder at forhindre omfattende videresalg - eksempelvis som med de førnævnte netkoder.

Det forventes, at elektronikgiganten løfter sløret for sin næste spilkonsol i løbet af året. Hvis teknologien mod forventning skulle dukke op i den nærmeste fremtid, så er det mest sandsynligt, at det sker i den forbindelse.

Læs også: Så er det slut med Playstation 2

Læs artiklen på teknofil.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.