Smartphone-købere bliver snydt for antenneoplysninger

En dansk rapport har dokumenteret, at de dyreste smartphones bliver leveret med elendige antenner. Og det har fortsat lange udsigter, at de danske forbrugere får klar besked om fejlene.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Man kan få at vide, hvor godt kameraet, skærmen eller styresystemet er. Men når danskerne hoster op med de store sedler for markedets dyreste smartphones, er det fortsat umuligt at få at vide, om telefonen er velegnet som telefon.

Spørgsmålet har vist sig at være yderst relevant, efter at professor med speciale i antenner ved Aalborg Universitet Gert Frølund Pedersen har fremlagt en rapport, der dokumenterer, at det går den helt forkerte vej med kvaliteten af antennerne i de smarte mobiltelefoner, danskerne køber.

Faktisk står det så grelt til med blandt andet Apples og Samsungs nye topmodeller, at professoren ligefrem kalder kvaliteten »chokerende ringe« - en udvikling, der endda går mod det værre, selv om mobilerne bliver stadig mere avancerede. Dårlig antennekvalitet går ikke bare ud over samtalerne og dækningen, men også batteritiden, der bliver lavere, jo mere mobilen skal søge efter en mast.

Både mobilproducenter og teleselskaber ligger inde med målinger og undersøgelser af de mest populære mobilers kvalitet, men ingen af disse data er offentlige, og der er ikke udsigt til, at de bliver det.

Nu slår foreningen af IT-professionelle, Dansk IT, hårdt i bordet og kræver de præcise data fremlagt for køberne. Foreningen repræsenterer både private IT-brugere og IT-indkøbere i virksomheder, der reelt ikke har en chance for at sammeligne kvaliteten af de produkter, de skal betale mange tusinde kroner for.

»Det må være muligt for telebranchen at lægge disse tal frem, og som kunde har jeg en klar forventning om, at sælgeren hos mit teleselskab kan rådgive mig om de produkter, de sælger. Det er jo besynderligt, at jeg kan få at vide præcist hvilket kamera, der sidder i telefonen - men ikke hvor godt, den virker som telefon,« siger afdelingchef hos Dansk IT Anders Sparre.

Ringe antenner til smartphones har været diskuteret længe - og senest sidste forår var der stor ballade om den sløje kvalitet. Alligevel er det stadig umuligt for forbrugerne at gennemskue, hvad der er skidt og kanel.

Telebranchen: Vi kan ikke

Hos Forbrugerrådet stemmer telepolitisk merarbejder Martin Salamon i:

»Nu må teleselskaberne komme ud af busken og fremlægge de tal, de har, så de ikke skuffer flere forbrugere. Det er jo også i deres interesse, for det er teleselskaberne, der tager slagene for den dårlige dækning, selv om problemet i virkeligheden kan ligge i telefonerne. Det er jo ikke raketvidenskab at fortælle kunderne, om en telefons antenne er god, dårlig eller meget dårlig,« siger han.

Hos teleselskabernes brancheforening, Telekommunikationsindustrien, ærgrer direktør Jakob Willer sig over situationen. Han understreger, at teleselskaberne gerne selv vil have oplysningerne frem. Men sagen er mere kompleks end som så.

»Vi har selv arbejdet for at få telefonernes kvalitet ind i debatten om mobildækning, men det ville være helt skævt at kræve, at teleselskaberne selv har ansvar for at måle, hvor gode antennerne er. Det svarer jo til at kræve, at Brugsen skal rådgive kunderne, om varerne er sunde eller ej,« siger Jakob Willer.

Forskel fra net til net

Mobiltelefonernes antennekvalitet kan variere voldsomt fra mobilnet til mobilnet, fordi netværkene aldrig er helt ens.

Samtidig arbejder producenterne hele tiden på at fintune produkterne og opdatere softwaren - og endelig er der det problem, at en meget stor andel af mobilerne sælges uafhængigt af teleselskaberne, for eksempel i Elgiganten.

Det betyder, at en mærkningsordning baseret på målinger fra TDC kan være decideret misvisende for andre selskabers kunder. De eneste, der har det fulde overblik, er producenterne selv.

»Men som branche vil vi gerne være med til i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og Forbrugerrådet at få stillet nogle krav til producenterne om disse oplysninger og få drøftet, hvordan vi kan lave nogle målinger, der giver en bedre gennemsigtighed for forbrugerne. Vi er helt enige i, at det er væsentligt for forbrugerne at få at vide,« siger Jakob Willer.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.