Slut med tågede internethastigheder

Ikke flere reklamer med mikroskrift og lovninger om »op til«-hastigheder - om fire måneder.

Fra 1. marts 2013 bliver markedsføringen af internethastigheder i Danmark gjort klarere end nu. Foto: Andres Rodriguez, Iris/Scanpix
Fra 1. marts 2013 bliver markedsføringen af internethastigheder i Danmark gjort klarere end nu. Foto: Andres Rodriguez, Iris/Scanpix

Man har krav på at vide, hvad man betaler for - også den hastighed, som man har på sin internetforbindelse, uanset om man har den på en PC eller en mobiltelefon.

Med forbrugerombudsmand Henrik Øe for bordenden har de danske internetudbydere med teleselskaberne i spidsen, elselskabernes brancheforening Dansk Energi, Dansk Industris ITEK og Forbrugerrådet nu aftalt retningslinier for, hvordan man fra 1. marts 2013 skal markedsføre bredbåndshastigheder i Danmark.

Truet med indgreb, hvis...

Det sker, efter at tidligere erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) sidste år truede med lovindgreb, hvis ikke parterne selv fandt en ordentlig løsning.

Det betyder, at reklamerne fremover skal fortælle om den nettohastighed, som forbrugeren reelt kan forvente at opnå mellem klokken 7 om morgenen og 01 om natten. Internetudbyderen må ikke regne den kapacitet, som går til datastyring m.m., med i hastigheden - det skal være den hastighed, som forbrugeren oplever. Skulle nogen finde på at skrive om hastigheder på »op til« et eller andet, betyder det, at mindst 80 procent af alle kunder faktisk får denne hastighed eller noget, som ligger ganske tæt på.

Det skal af annoncerne også klart fremgå med eksempler, hvis hastigheden nedsættes, når man samtidig ser f.eks. internet-TV, og eventuelle forbehold, betingelser og begrænsninger skal fremgå tydeligt og forståeligt af annoncerne.

Slut med det med småt

Når det gælder mobilt bredbånd - altså internetforbindelse via mobilnettet -, skal man på et kort kunne se, hvordan dækningen er. Mobilt bredbånd skal markedsføres som den forventede hastighed, og det skal klart fremgå, hvis hastigheden er den udendørs hastighed, hvor mobildækningen typisk er bedre end indenfor i en bygning. Bruger nogen udtrykket »op til«, skal der stå, hvad man som minimum vil være sikker på at kunne få af hastighed - og denne hastighed må vel at mærke ikke være under halvdelen af »op til«-hastigheden.

Endelig er det slut med alt det med småt. I TV-reklamer for bredbånd skal man bruge så stor en skrift og så klare farver i så lang tid, at forbrugeren reelt har en mulighed for at læse og forstå teksten.

Tilfreds forbrugerombudsmand

Baggrunden for de nye regler er længere tids utilfredshed med uigennemskueligheden - en sag, der minder om, da der i sin tid blev åbnet for dataforbindelser på mobiltelefonen. For ingen fortalte folk, at jo flere der brugte samme mobilmast, og jo længere væk de var fra den, jo lavere blev hastigheden. På samme måde måtte beboere i boligforeninger sande, at den internethastighed, som de troede, at de gennem foreningen havde, reelt blev delt mellem de andre beboere og derfor slet ikke var så høj som forventet.

»Jeg er meget tilfreds med resultatet af forhandlingerne,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Han medgiver, at det for nogle teknologier er svært at give entydige oplysninger om hastigheden, men han mener, at aftalen giver et »bedre og mere retvisende« billede af de hastigheder, som man køber.

»Forbrugerne lægger stor vægt på, hvilken hastighed internetforbindelsen har, fordi det er blevet en vigtig del af vor hverdag,« siger han.

Ikke et hav af klager

Hos Forbrugerombudsmanden siger chefkonsulent Tina Morell Nielsen til B.dk, at der ikke er kommet et hav af klager.

»Men der kommer løbende klager i ny og næ, typisk af typen: Jeg er blevet lovet hastigheder på 20 megabit i sekundet, men jeg kan måle, at jeg på intet tidspunkt har haft over 7 megabit,« siger hun.

Hvorfor skal der gå næsten et halvt år, så reglerne først gælder fra 1. marts? Man markedsfører jo allerede produkterne?

»Udbyderne skal først gennemføre en række tekniske undersøgelser. Navnlig med mobilt bredbånd skal de jo nu kunne oplyse, hvad 70% af deres kunder vil opleve af hastighed. På fastnetbredbånd kan man nok mere præcist sige, hvad man kan få. Men man skal huske, at med et triple play-abonnement (internetforbindelse, TV og telefoni over netforbindelsen, red.), går noget af hastigheden fra, når man tænder for sit fjernsyn,« siger Tina Morell Nielsen.

Læs »Retningslinjerne om god skik på teleområdet« (fra 2008) med de nye regler om markedsføring af bredbåndsforbindelser
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/teleomraadetretningslinieromgodmarkedsfo

Test selv din bredbåndsforbindelse
http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.