Skeptiske virksomheder koster Windows 8 dyrt

Et forventet salgsboom af Microsofts nye styresystem udebliver, hvilket primært skyldes tilbageholdende virksomheder. Man skal dog passe på med at sammenligne det umiddelbare Windows 8-salg med forgængeren.

Microsoft har tidligere meldt ud, at salget af opgraderingslicenser til Windows 8 er gået bedre end med forgængeren Windows 7. Det amerikanske selskab var dog mere hemmelighedsfulde, når det kom til de almindelige licenser samt OEM-licenser (salg af Windows gennem andre firmaer end Microsoft typisk som præ-installeret operativsystem i en ny computer), og det kan der have været en god grund til.

Læs også: Windows 8-salget går strygende

Salget af Windows 8 går nemlig langsommere end Microsoft først antog, og nu diskuteres det, hvad årsagen kan være. Derudover viser det sig, at virksomheder udviser en større skepsis over for det nye operativsystem i forhold til Windows 7 fra 2009.

Uinspirerende hardware

Microsoft-entusiast Paul Thurrott og en af hans mest pålidelige kilder i det Redmond-baserede firma hævder, at Windows 8 ikke når ud til kundegruppen. Microsoft bebrejder tilsyneladende hardware-producenterne og deres manglende evne til at levere mere inspirerende dimser med bredere tilgængelighed.

Læs også: Microsoft bekræfter: Flere dimser på vej

Senior vice president hos forhandleren Newegg, Merle McIntosh, fortæller, at de var forberedt på et »salgsboom«, men at salget er gået langsomt. Han mener dog, at man ikke bør sammenligne de tidlige salgstal med Windows 7, da det i sin tid blev lanceret for at »løse problemet med Vista«.

McIntosh forventer, at Windows 8-salget for alvor kommer i gang i løbet af andet kvartal næste år, når prisniveauet jævnes ud.

Skeptiske virksomheder

Samtidig viser en undersøgelse fra analysebureauet Forrester, at amerikanske virksomheder er mere tilbageholdende over for Windows 8 end med forgængeren. Bureauet spurgte i underkanten af 1.300 IT-virksomheder i løbet af årets tredje kvartal om, hvilke planer de havde med Windows 8, som de også gjorde det dengang Windows 7 kom ud.

Læs også: Windows-tavler vil være mest interessante for virksomheder

Forrester skriver, at Windows 8 kun har omtrent halv så stor interesse, som forgængeren havde, og at bare 24 procent af de adspurgte firmaer sandsynligvis ville anskaffe sig operativsystemet, men at de ikke havde planer om at foretage udskiftningen nu og her. Det samme tal var næsten 50 procent for Windows 7.

Næsten halvdelen af de adspurgte i den nye undersøgelse svarede, at de endnu ikke har taget stilling til Windows 8, mens lidt over en fjerdedel gav samme svar om Windows 7.

Ti procent svarer interessant nok, at de springer Windows 8 over og i stedet venter på næste version. Til sammenligning var der blot én procent, der ville gøre det samme med Windows 7.

Læs også: Førstehåndsindtryk: Et døgn med Windows Phone 8

Læs artiklen på teknofil.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.