Samsung løftede sløret for det »mystiske« TV - og andre lækkerier

Under stor mediebevågenhed leverede Samsung en af de mest ventede præsentationer på årets CES-messe. Ny brugerflade, et lækkert OLED-TV og en hypet nylancering var blandt ingredienserne.

Endelig fik vi svar på, hvad der gemte sig bag den virale reklamefilm fra Samsung. Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Endelig fik vi svar på, hvad der gemte sig bag den virale reklamefilm fra Samsung. Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

LAS VEGAS, USA: Efter flere timer i kø, hundredvis af irriterede journalister og ingen forståelse for, hvad »Early Access« betyder, fik vi endelig klemt os ind til Samsungs pressekonference.

Som alle store afsløringer på CES-messen handler det om at være tidligt ude, og dette var ingen undtagelse. I år var vi faktisk så heldige, at vi fik en plads på tredje række - blot få meter fra scenen.

Det er vi glade for nu med tanke på, hvad Samsung netop har lanceret.

Flere og flere skærme

Først ude på scenen var Samsungs produktansvarlige, der lagde ud med at fortælle, hvordan vi lever i en verden, hvor der er behov for mere end kun én skærm. Vi behøver mobiltelefoner, tavlecomputere, fjernsyn og også gerne skærme på alt fra vaskemaskiner til køleskabe.

Men alle disse skærme gør ikke meget nytte uden en god brugergrænseflade, og i 2013 har Samsung taget et stort skridt på softwarefronten på sine TV.

Femdelt menu

Den nye grænseflade er baseret på fem forskellige hovedskærme.

Det første skærmbillede, der dukker op, når man tænder for TVet, er »On TV«-skærmen. Her får man både information om hvad, der er i fjernsynet lige nu, samt en kort oversigt over kommende programmer.

Samsung har også implementeret en ny tjeneste, de kalder for »S-Recommendation«, som analyserer det, du ser, og dermed er i stand til at komme med forslag til andre TV-programmer og film, du måske også ville finde interessante.

Programmerne, der foreslås, dukker op under hovedbilledet, og det fremgår også hvor mange minutter, der er, til det begynder. Ganske praktisk.

Den anden hovedskærm hedder »Movies & TV Shows«. Dette er video-on-demand-delen af Samsungs software, og herfra kan man streame film og TV-serier direkte på TVet. Samsung ville ikke sige forfærdelig meget om, hvilke samarbejdspartnere, de har allieret sig med til at levere indholdet, men de lovede, at S-Recommendation-funktionen også ville fungere her.

Den tredje hovedskærm er området for billeder, video og musik. Her kan man benytte sig af Samsungs håndbevægelsesfunktion til at bladre igennem billeder og film samt zoome ind på områder ved at fægte lidt med armene.

Næste hovedskærm kaldes »Social«, og den henter videoer, billeder og anden information fra alle de sociale tjenester, du benytter - for eksempel Facebook. Her finder man også Samsungs Skype-applikation, så man kan ringe til vennerne via indbygget kamera og mikrofonen.

Til sidst kommer applikationerne. Her findes der allerede masser af forskellige programmer, som kan køre direkte på TVet - her i blandt Netflix og HBO Nordic.

Opgraderingspakke til 2012-modellerne

I modsætning til mobiltelefoner, tavlecomputere og PCer har fjernsyn været en produktkategori, der har virket umulig at opgradere. Applikationerne er ofte ikke blevet opdateret, siden de blev installeret, og brugerfladen har som regel været låst fra dag ét.

Læs også: Dit TV-valg afgør, hvad du også kan

På CES 2012 lovede Samsung, at de ville ændre dette, og heldigvis har de holdt ord. I år kommer de med en opgraderingsboks, som man kan sætte på bagsiden af sit 'forældede' TV - og vupti: så har man adgang til den nye brugerflade.

Det inkluderer også de nye funktioner som S-Recommendation og en smartere stemmegenkendelse, der nu bedre forstår naturlig tale.

OLED-vidunderet

En god brugerflade gør dog ikke meget nytte uden god hardware. Heldigvis skuffer Samsung heller ikke på dette område, og de havde flere lækre fjernsyn at vise frem.

Først på scenen var selskabets 55 tommer store OLED-TV. Den har ikke ændret sig meget siden sidste år med undtagelse af en enkelt virkelig lækker funktion: Multiview.

Denne funktion lader to personer tage hver deres specielle brilleheadset på og klikke over på hver deres TV-kanal. Så kan de se hver deres program med tilhørende lyd, mens de sidder i samme sofa på samme tid og nyde hver deres program.

»Dette er noget kun OLED-TV kan. Den enorme opdateringshastighed gør, at billederne er lige gode for begge parter, og du kan godt glemme ting som "crosstalk" (hvor man hører lyd fra begge programmer samtidig, red.) og uskarpe billeder. Det her er lækkert,« fortalte Samsungs produktionsansvarlige fra scenen.

Det mystiske TV blev afsløret


Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Næste TV på scenen har du måske set appetitvækkere for via en Samsungreklame, der har spredt sig på nettet i ugerne op til messen. Reklamevideoen viste det, der lignede et kvadratisk TV, men i virkeligheden var det noget helt andet, der var tale om.

Læs også: Samsung fremviser nyt TV på messe - men hvilket?

Samsung har nemlig tænkt nyt, når det kommer til design. Deres nye Ultra HD-TV har nemlig en stålramme rundt om sig, hvilket holder TVet et godt stykke over scenegulvet. Rammen har de dækket til med en række højtalere, hvilket Samsung selv hævder giver en fantastisk god lyd.

Skærmen har derudover lignende specifikationer som de andre Ultra HD-TV, som vi har set på messen - blandt andet over otte millioner pixel, 2160 pixel i højden, og naturligvis fire gange så mange pixel som det, de nuværende fuld HD-TV har.

Skærmen, der blev vist frem, var på 85 tommer, men der vil også komme en variant med en diagonal fra hjørne til hjørne på svimlende 110 tommer. Altså: et gigantisk fjernsyn.

Du kan se billeder fra præsentationen øverst i artiklen. Ud over de nye fjernsyn fremviste Samsung også en række nye PCer og tavlecomputere.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte Business-sektion. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Læs også: Ultraskarpe billeder indtager TV-skærmen

Læs artiklen på hardware.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.