Salget af tavler når nye højder

Nu er tavlecomputerne for alvor ved at knække de bærbare PCer. I fjerde kvartal sidste år blev der solgt 52,5 millioner tavler, hvilket er en stigning på hele 75 procent i forhold til året før.

iPad'en sælger fortsat bedst, men Samsung og Asus stormer frem på tavlemarkedet.
iPad'en sælger fortsat bedst, men Samsung og Asus stormer frem på tavlemarkedet.

Tal fra analyseselskabet IDC viser, at tavlecomputerne tog godt fra sig i fjerde kvartal af 2012. Samtlige aktører, der er til stede på det skandinaviske marked, styrkede sine salgstal på verdensbasis. Den eneste producent, der oplevede faldende tal, var amerikanske Barnes & Noble, der solgte 400.000 færre af sine Nook-tavler i fjerde kvartal sidste år sammenlignet med det sidste kvartal i 2011.

Læs også: Kinesiske mobilproducenter stryger frem

Ikke overraskende er det Apple, der står forrest i kampen mod de traditionelle bærbare PCer. Det amerikanske selskabs iPad-modeller solgte 22,9 millioner eksemplarer i det seneste kvartal mod 15,1 millioner året før. Apple stod dog ikke for den procentvise største stigning.

Asus og Samsung stormer frem

Samsung og Asus oplevede med en fremgang på henholdsvis 263 og 403 procent de største stigninger i forhold til kvartalet året forinden. Bag procenttallene skjuler de konkrete salgstal sig, og de lød på 7,9 millioner enheder for Samsung og 3,1 millioner enheder for Asus.

Disse selskaber havde dog relativt beskedne salgstal i fjerde kvartal af 2011 med 2,2 millioner solgte enheder for Samsung og blot 600.000 for Asus.

Julesalgsboom

Hvis vi ser på kategorien som helhed, så styrkedes tavlesalget med 75,3 procent. Fjerde kvartal sidste år oplevede desuden et salg, der var 74,3 procent bedre end tredje kvartal. Dermed gik salget enten kraftigt ned midt på året, eller også har et stærkt julesalg sikret en kraftig vækst i efterspørgslen på tavlecomputere. Vi hælder mest til det sidste.

»Vi forventede et rigtig stærkt fjerde kvartal, og markedet skuffede ikke. Nye produkter fra de mest væsentlige producenter sammen med Microsofts debut på markedet skabte en stor stigning i interessen blandt forbrugere samt rigtig flotte tal for julesæsonen,« forklarer IDC-analytiker Tom Mainelli.

Skuffende Surface-salg

Selv om Microsoft kastede sig ind i kampen med Surface ved udgangen af 2012, så nåede salget ikke de højder, der kunne have bragt dem ind blandt de fem største producenter i fjerde kvartal. Surface solgte blot 900.000 eksemplarer.

Læs også: Microsofts Surface kommer til Danmark

»Der er ingen tvivl om, at Microsoft har langsigtede mål med sin tavlesatsning. Alligevel formåede den Windowsbaserede tavle ikke at slå fra sig i starten, og den modtagelse, Surface fik oven på lanceringen, har ikke været overvældende,« forklarer Ryan Reith fra IDC.

Samtidig med at fjerde kvartal sidste år var en rigtig god periode for tavlecomputerne, så faldt salget af PCer for første gang i fem år.

Tabellen over de fem største tavleproducenter i fjerde kvartal 2012 ifølge IDCs tal kan ses herunder:

Læs også: Tablets og telefoner overhaler computeren

Læs artiklen på mobilen.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.