Sådan undgår du at blive snydt af falske Facebook-konkurrencer

Hvis du vil sikre dig, at du ikke går i fælden med falske Facebook-konkurrencer, kan du tjekke, hvornår Facebook-siden er oprettet, finde din indre grammatik-haj frem og vurdere, om tegnsætning og stavning er korrekt eller blot benytte en ny app, der gør arbejdet for dig.

Nu er der hjælp til folk, der er blevet snydt af falske Facebook-konkurrencer.
Nu er der hjælp til folk, der er blevet snydt af falske Facebook-konkurrencer.

Har du hovedkulds tagget, liket eller delt et Facebook-opslag i iver efter at vinde Arne Jacobsens stol »Ægget«, et Svane-køkken, 20.000 kroner til H&M eller noget helt fjerde, som siden har vist sig at være falsk?

Så er der nu hjælp at hente. Et nyt værktøj vil nemlig klæde konkurrencelystne Facebook-brugere på til at spotte, hvornår en konkurrence er lidt for god til at være sand på det sociale medie Facebook.

Bag den nye funktion kaldet Facebook Checker står den internetbaserede virksomhed InCover.dk, som ellers lever af at sælge tilbehør til mobiltelefoner.

»På et månedligt brainstormings-møde besluttede vi, at vi gerne ville gøre noget for kunderne, der ikke bare handlede om at optimere vores salg. Alle var enige om, at vi var trætte af falske Facebook-konkurrencer. Derfor har vi lavet en app, der kan gennemskue, hvilke Facebook-sider der er ægte, og hvilke man skal passe på med,« siger Cathrine Schrøder, der er ansvarlig for InCover.dk’s sociale medier.

Hvis du vil teste, om en Facebook-side er falsk, sker det ved at kopiere URL’en (den eksakte adresse, der starter med »https://www.«) på den Facebook-side, du har under mistanke og sætte den ind i det hvide felt i InCovers nye værktøj, som du kan finde her.

Bronze, sølv og guldmedaljer

Værktøjet kontrollerer Facebook-siden ud fra parametre som antallet af opdateringer, hvor mange der »synes godt om« siden, og om andre brugere har slået indhold op på deres side.

Tag for eksempel Berlingskes Facebook-side. Den har fået en guldmedalje og en score på 100, hvilket er det bedste resultat, man kan opnå. Derfor kan brugerne være sikre på, at siden er ægte.

Berlingskes Facebook-side har været en tur gennem Facebook Checker. Resultatet blev en guldmedalje, en score på 100 og en blåstempling af, at siden er ægte.
Berlingskes Facebook-side har været en tur gennem Facebook Checker. Resultatet blev en guldmedalje, en score på 100 og en blåstempling af, at siden er ægte.

»Brugerne skal holde øje med den medalje, som Facebook-siden får. Der er bronze, sølv og guld, og hvis en Facebook-side får bronze, som er en score mellem 0-10 point, kan man næsten være sikker på, at siden er falsk,« forklarer Cathrine Schrøder.

Tjek oprettelsen for at undgå fup

Der har været mange eksempler på falske Facebook-konkurrencer, hvor brugere er blevet godt og grundigt snydt af personer, som har udgivet sig for at være velkendte virksomheder.

Af dem tæller Rema 1000s kunder, der tilbage i 2012 fik lang næse, da de fandt ud af, at de alligevel ikke kunne vinde en iPad. Svane Køkkenets kunder måtte også se langt efter et gratis køkken, da en falsk Facebook-side – oprettet i virksomhedens navn – narrede 6.000 til at like siden, 23.000 til at like selve konkurrencen og 15.000 til at dele opslaget i løbet af 24 timer.

Også den svenske tøjgigant H&M har været udsat for Facebook-fup, da bagmænd udloddede 20.000 kroner til butikken, hvis folk likede, kommenterede og delte det falske opslag.

Cathrine Schrøder forklarer, at der er »en lille risiko« for, at deres nye program kan tage fejl.

»Hvis forbrugerne ikke føler, at resultatet er nok til at bedømme sidens ægthed, kan de tjekke, hvornår Facebook-siden er oprettet, hvor mange opslag den har, om tegnsætning er sat korrekt, og at stavningen ikke minder om en direkte oversættelse fra Google Translate,« siger hun.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.