PCen er danskernes hoveddør til nettet

Onlinehandlende har stadig gode muligheder for at fange flere danskere på både mobiltelefonen og tavle-PCen, viser friske målinger.

Mobiltelefonen har stadig ikke overhalet PCen som danskernes foretrukne måde at tilgå nettet på. Foto: Iris/Scanpix
Mobiltelefonen har stadig ikke overhalet PCen som danskernes foretrukne måde at tilgå nettet på. Foto: Iris/Scanpix

PCen er fortsat langt den hyppigste vej, når danskerne skal på Internet, men to tredjedele bruger også mobiltelefonen, mens under halvdelen af befolkningen sætter sig ved tavle-PCen for f.eks. at læse nyheder eller post. Dermed er der stadig et stort, uopdyrket marked for de onlinehandlende, og det er endnu større, når man kikker ud i Europa.

88 procent af danskerne brugte i juni computeren, 65 procent mobiltelefonen og 48 procent tavle-PCen til at gå på nettet med, viser friske tal fra analysefirmaet Gemius på baggrund af målinger fra de store, danske netsteder.

Danmark ligger i front

Gemius er et internationalt konsult- og softwarehus, som måler brugen af Internet, typisk for store brancheforeninger. I Danmark måles for Danske Medier, der regnes som branchestandard i Danmark.

Tilsvarende Gemius-målinger i Litauen, Letland og Tyrkiet viser, at Danmark ligger klart i front, navnlig i brugen af mobiltelefoner og tavle-PCer.

»I de baltiske lande går kun ca. 30 procent på nettet fra mobiltelefonen, hvor andelen i Danmark er dobbelt så stor. I Tyrkiet anvender kun 12 procent mobilen til at gå på nettet. Der ligger altså et stort potentiale her. Når man ser på, hvor dårligt mange e-handelssteder - netsider og netbutikker - fungerer på mobilen, skal mange virksomheder fokusere mere på den mobile tilgang. For tablets (tavle-PCer, red.) er markedet på ingen måde mættet, heller ikke i Danmark, hvor kun 48 procent går på nettet, mens tallet for Litauen er 11 procent og for Letland 15 procent. Tyrkiet ligger meget lavt med blot seks procent, men da Tyrkiet har en langt større befolkning, er der flere tyrkere, som surfer fra en tablet,« siger Christian Hjorth, dansk landechef for Gemius.

Danmark har gennem mange år ligget i top 10 i de fleste internationale undersøgelser.

Store muligheder mod øst

»Danmark har altid været på forkant med køb og brug af internetteknologi, men det er begrænset, hvor stort vort marked er. Virksomheder, som også vil basere deres forretning på digital teknologi, kommunikation og anvendelse, vil nok gøre klogt i at orientere sig mod den østlige del af EU og randlandene heroptil. Dels er landene og markederne oftest meget større, dels er de på ingen måde mættet,« siger Christian Hjorth.

Han fremhæver, at da først smartphonetelefonerne og siden tavle-PCerne for alvor fik fat på det danske marked, oplevede alle medier, at stigningen i antallet af viste sider alene voksede, fordi danskerne tog det mobile udstyr i brug.

»Hvis udviklingen i de øvrige lande bliver som i Danmark, vil det gå stærkt,« siger Christian Hjorth.

Han fremhæver, at mange internetvirksomheder af natur er globale, og at det derfor ofte handler om at få versioner på andre sprog klar, så man kan få kunder i andre lande.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.