PC-kongen vil også tage mobilkronen

Lenovo gør med drømme om at blive verdens nummer 1 på mobilmarkedet.

Skuespilleren Ashton Kutcher er hyret til at gøre kinesiske Lenovo til et populært mærke på primært PC-fronten, men nu skal der også satses massivt på mobiltelefoner. Arkivfoto: Joe Klamar, AFP/Scanpix
Skuespilleren Ashton Kutcher er hyret til at gøre kinesiske Lenovo til et populært mærke på primært PC-fronten, men nu skal der også satses massivt på mobiltelefoner. Arkivfoto: Joe Klamar, AFP/Scanpix

For nylig overtog kinesiske Lenovo tronen som verdens største PC-producent. Næste mål er også at blive konge af mobilverdenen.

»Jeg vil gøre det meget klart: Vores mål er en dag at blive nummer 1 i mobilverdenen. Jeg ved, at det lyder vanvittigt, men hvis jeg for fem år siden havde sagt, at vi ville være nummer 1 på PCer, ville folk have sagt, at vi var vanvittige,« siger J.D Howard, direktør og ansvarlig for at udvikle Lenovos smartphoneforretning uden for Kina, til New York Times.

Næststørste mobilmærke i Kina

Lenovo slog i 2013 Hewlett-Packard (HP) af tronen og blev verdens største PC-producent med en global markedsandel på 16,7 procent. I 2005 købte Lenovo hele IBMs PC-produktion med ThinkPad-mærket som det mest kendte og er også i Danmark det største PC-mærke.

Lenovo har også kastet sig over tavle-PCer og har senest høstet gode anmeldelser på sin Yoga-serie, som er en blanding af en bærbar PC og en tavle-PC.

I Kina er Lenovo næststørste smartphonemærke efter sydkoreanske Samsung, og den position skal nu udnyttes til at få fat i det amerikanske og andre vestlige markeder i 2014.

Kändisser skal gøre Lenovo kendt

I 2008 solgte den daværende Lenovo-chef, William J. Amelio, hele mobilforretningen for omkring 100 millioner dollars for at satse på PCerne. Året efter blev Amelio sat på porten, og den nye topchef, Yang Yuanqing, købte hele mobilenheden tilbage til dobbelt pris. Og nu sælger Lenovo flere smartphonetelefoner og tavle-PCer end PCer, selv om PC-forretningen stadig udgør 85 procent af omsætningen.

Med det dalende PC-salg på verdensplan står Lenovo således stærkere end mange andre, fordi der er flere heste at spille på. Kineserne erkender dog, at Lenovo-navnet for de fleste er ukendt eller gråt i modsætning til Samsung og Apple. Derfor har Lenovo hyret den amerikanske skuespiller og tidligere model Ashton Kutcher og den amerikanske basketballspiller Kobe Bryant til ambassadører for Lenovos produkter. Det var Ashton Kutcher, som spillede Apples topchef Steve Jobs i filmen »Jobs«.

Også andre kinesiske aktører som netværksgiganten Huawei, den noget mindre konkurrent ZTE og mobilproducenten Xiaomi har sat kurs mod ikke-kinesiske markeder for at markere sig internationalt. Xiaomi, som producerer smartphonetelefoner i den billige ende, satser i 2014 på at mere end fordoble antallet af solgte telefoner, som i 2013 landede på 18,7 millioner styk - en stigning på 160 procent i forhold til 2012.

Lenovo blev grundlagt i 1984 af Liu Chuanzhi og en gruppe af andre ingeniører med finansiering fra det kinesiske Videnskabernes Akademi.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.