Mine personlige data? Okay, værsgo Facebook

Unge accepterer, at de data, de efterlader sig på sociale medier, kan bruges af andre. De ved, det er prisen for at være med i fællesskabet, mener forsker.

De unge vender tomlen op til udlevering af personlige data - i hvert fald i praksis. I teorien er de imod det.
De unge vender tomlen op til udlevering af personlige data - i hvert fald i praksis. I teorien er de imod det.

Annoncører, forsikringsselskaber, arbejdsgivere, kommuner, politi, kriminelle eller bare bekendte. Dine data er guld værd, og listen over de, der vil have fat i dem, er lang.

Alligevel er der hos de unge en udbredt apati overfor, hvem der kigger med, når de strør om sig med personlige informationer på for eksempel Facebook.

Det viser en netop offentliggjort undersøgelse af unges forbrug af sociale medier foretaget af Berlingske Media og YouGov. Halvdelen af de unge tillægger det stor eller afgørende betydning, at deres data ikke kan ses eller bruges af fremmede, mens det paradoksalt nok kun er en fjerdedel, der i høj eller meget høj grad stoler på, at det er tilfældet.

Samtidig viser undersøgelsen, at 71 procent enten ikke er opmærksomme på eller bekymrede om, at deres oplysninger bruges til at målrette annoncer til dem.

Anja Bechmann, adjunkt ved Aarhus Universitet, forsker i personlige data på de sociale medier, og hun mener, tallene viser, at de unge gerne betaler prisen for at være med i fællesskabet.

»De unge er vokset op i en slags gaveøkonomi, hvor de godt ved, de betaler indirekte for tingene,« siger Anja Bechmann.

Mere oplysning

I sagens natur er det måske forståeligt nok, at 15- til 18-årige ikke gør sig tanker om kommuner, markedsføring og forsikring.

Men skal de unge gøres mere opmærksomme på de konsekvenser, der i fremtiden kan være ved at fodre de sociale medier med personlige oplysninger, billeder, likes, GPS-koordinater og lignende? Ja, mener Google.

»Vi kan naturligvis selv blive bedre til at oplyse om vilkårene. Men der ligger også et arbejde i hjemmet og måske endda i skolen om at fortælle de unge om skellet mellem offentligt og privat,« siger Christine Sørensen, Communications & Public Affairs Manager hos Google.

Anja Bechmann mener også, der er plads til mere oplysning af de unge. Men hun understreger også, at det ikke må komme ud af proportioner med de farer, der rent faktisk er. Grunden til, at unge tilsyneladende er ubekymrede er nemlig, at konsekvenserne meget sjældent kommer til udtryk.

»Hvis de har været ude for noget eller hører om andre, der har, skal de nok justere deres adfærd,« siger Anja Bechmann.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.