Microsofts tavlecomputer får blandet modtagelse

Efter at have henrykt ved første øjekast, er anmelderne blevet mere lunkne over Microsofts første egenproducerede tavlecomputer efter at have prøvet den. Men der er stadig mest ros.

For få apps, for tung i en vis legemsdel, og for meget mellemting mellem en bærbar PC og en tavlecomputer uden helt at være nogen af delene. Den første af de nye Surface-tavlecomputere fra Microsoft, har i de forløbne dage været til test hos de amerikanske anmeldere, og selv om Surface høstede byger af roser da den blev lanceret, ser maskinen ikke ud til at have vundet ved nærmere bekendtskab.

Maskinen er på vej på markedet i USA, og kommer her til at stå i 499 dollars for den billigste model - samme pris som Apples iPad 4, der blev lanceret i går. Vil man have tastetur med, må man slippe 100 dollars mere. De danske priser er ikke kendt, men i Tyskland koster maskinen 3800 kroner for den mindste model. Og det er netop prisen, der har trukket ned for mange af de amerikanske anmeldere.

Mangler apps

Engadget roser Surface for at være en seriøs maskine, som man faktisk kan arbejde på - men mængden af apps trækker ned, og sitet påpeger samtidig, at Surface, på grund af manglen på digitalt indhold, ikke er den bedste tavlecomputer, hvis man er på udkig efter en sag til underholdning. Gizmodo mener, at maskinen er både fantastisk og formidabel, og har en masse potentiale - men at den høje pris betyder, at den skal konkurrere med en iPad, hvilket den på nuværende tidspunkt ikke kan, fordi der mangler apps. Samtidig kan den ikke erstatte en bærbar, mener sitet. 'Fremtiden er her er ikke helt endnu,' konkluderer Gizomodo.

Hos CNET er begejstringen og kritikken enslydende. Her begejstres anmelderen blandt andet over det nye udseende på Windows 8 og enhedens kvalitet, men oplever samtidig, at maskinen er sløv, og blottet for apps. CNET går som Gizmodo så vidt som til decideret at fraråde brugerne at købe en Surface før der er kommet flere apps - medmindre man hører til dem, der bare må eje nye ting.

Surface tavlecomputeren markerede samtidig et skifte i Microsofts strategi, da selskabet aldrig i større stil har markedsført PC-hardware under eget navn. Microsoft markedsfører dog selv den storsælgende Xbox, og har tidligere brændt nallerne gevaldigt me de såkaldte KIN-mobiler, hvor Microsoft forsøgte at opfinde en ny kategori, kaldet social phones. De sært udseende mobiler blev pillet af markedet efter meget kort tid, efter have solgt katastrofalt dårligt.

De blandede anmeldelser til trods, står Microsofts Windows 8 og Windows Phone 8 overfor et yderst aggressivt salgsfremstød de kommende måneder. Systemet lanceres officielt i morgen, og adskillige elektronikproducenter har allerede fremvist og annonceret maskiner, der på forskellig kreativ vis drager fordel af at systemet er skabt til berøringsfølsomme skærme. Det åbner op for en generation af hybrid-maskiner, hvor skærmen på en bærbar kan tages af og bruges som tavlecomputer, eller - som på Surface - hvor et tastetur kan monteres, så maskinen (næsten) bliver en PC.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.