Microsoft på vej til Europa med fysiske butikker

Hvis alt går vel, så kan de første Microsoft-butikker i Europa blive introduceret allerede i 2013.

Microsoft skal nu være på vej til Europa med deres egne butikker, efter de for en lille måned siden åbnede deres første butik uden for det kontinentale Nordamerika. Det skete - til stor jubel - i Puerto Rico den 1. november. Foto: Microsoft
Microsoft skal nu være på vej til Europa med deres egne butikker, efter de for en lille måned siden åbnede deres første butik uden for det kontinentale Nordamerika. Det skete - til stor jubel - i Puerto Rico den 1. november. Foto: Microsoft

Du har gennem længere tid været i stand til i egen høje person at gå ind i en Apple-butik (de såkaldte Humac-butikker) i de større danske byer. Nu ser det ud til, at Microsoft følger trop, for ifølge avisen Financial Times er det amerikanske selskab på vej til Europa med fysiske butikker. Første destination ser ud til at blive Storbritannien, og det skal efter planen ske allerede næste år, skriver Windows Phone Central.

Det hele ligger endnu ikke fuldstændig fast, og hovedaktøren selv har ingen kommentarer. Den endelige afgørelse ser ud til at falde, når Microsoft har vurderet rentabiliteten af sine eksisterende butikker i USA.

Øget fokus på hardware

Microsoft åbnede sin første butik i Arizona i oktober 2009. Siden da har selskabet åbnet 30 butikker i USA, Canada og senest i Puerto Rico.

I modsætning til Apple har Microsoft primært solgt hardware, der er blevet fremstillet af andre producenter som for eksempel bærbare PC'er fra HP og Dell samt smartphones fra Nokia og HTC.

Læs også: Rygte: Microsoft arbejder på Xbox-tavle

Dette kan nu være ved at ændre sig, efter Microsoft har udviklet sin egen kombinerede tavle-/bærbare computer ved navn Surface. Herudover florerer rygterne om, at de er ved at udvikle sin egen set top boks (tv-modtagerboks) til Xbox-serien.

Gratis undervisning

Et større fokus på sine egne butikker giver mening, hvis Microsoft i højere grad end tidligere også satser på sin egen hardware. I USA har de både faste butikker og såkaldte 'pop-ups', der er midlertidige butikker, som sælger deres produkter i de travleste salgsperioder. I de amerikanske butikker er der tilmed mulighed for gratis undervisning og oplæring i Windows og andre Microsoft-produkter.

Om det samme bliver tilfældet, når - eller hvis - Microsofts butikker når vore breddegrader, må vi vente med at finde ud af.

Læs også: 40 mio. Windows 8-licenser solgt på en måned

Læs artiklen på hardware.no

Oversat og redigeret af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.