LG klar med fjernsyn i ultra-HD

Full HD er gammeldags. Nu skal dit TV vise film og indhold i ultra-HD. LG klar med stribe af ultra-HD-fjernsyn på årets CES-messe.

Full HD er gammeldags, og nu skal dit TV vise film og indhold i ultra-HD. LG klar med stribe af ultra-HD-tv på årets CES-messe. Foto: LG
Full HD er gammeldags, og nu skal dit TV vise film og indhold i ultra-HD. LG klar med stribe af ultra-HD-tv på årets CES-messe. Foto: LG

LG annoncerede allerede forud for åbningen af verdens største forbrugerelektronikmesse CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas, USA, at det sydkoreanske selskab ville præsentere verdens største og buede tv i ultra-HD. Altså en opløsning fire gange så høj som traditionelle fjernsyn.

Det mastodontiske TV-apparat, som måler 105 tommer, vil dog langt fra være det eneste, som LG præsenterer i Las Vegas, løfter sydkoreanerne nu sløret for. LG præsenterer også nye fjernsyn i 65, 79, 84 og 98 tommer.

LGs fjernsyn har en opløsning på 3.840 x 2.160 pixels og LGs egen »Tru-ULTRA HD Engine Pro-chip«, som skulle være i stand til at opskalere indhold i SD og HD og full HD-materiale til ultra-HD eller 4K.

Skærmene er af LCD-typen, hvilket gør dem billigere end LED og OLED-fjernsynene. LG vil imidlertid også præsentere ultra-HD OLED-fjernsyn senere på ugen. Fordelen ved OLED-fjernsyn er, at de kan laves tyndere og samtidig giver langt mere livagtige farver i billedet.

Ultra-HD stort i 2014

De sidste par år har ultra-HD haft status som »det næste store« indenfor TV-branchen uden for alvor endnu at have slået igennem. Det har også været tendensen på CES både de sidste par år og i 2014, hvor ultra-HD-skærme har fyldt godt op i udstillingslokalerne.

Og måske kan 2014 være året, hvor de højtopløselige fjernsyn endelig rykker. I 2013 blev der på verdensplan solgt omkring 1,9 millioner ultra-HD-fjernsyn, og i 2014 vil der blive solgt 12,7 millioner styk, spår analysefirmaet NPD DisplaySearch, som følger markedet tæt.

Nu betyder faldende priser, at ultra-HD-fjernsyn ikke længere er forbeholdt nørderne, som bare skal have det nyeste nye, men bliver et bredere forbrugerprodukt. Og dermed håber den pressede TV-branche, at der endelig går hul på bylden, og at folk dermed finder en anledning til at skifte det eksisterende fjernsyn ud.

Kina aftager det meste

I 2013 var det 87 procent af de ultra-HD-fjernsyn, som findes, blevet solgt i Kina, hvor de fleste af dem også produceres. Men i de kommende år vil det ændre sig markant. I 2014 vil 78 procent af alle ultra-HD-fjernsyn ende i kinesiske hjem, men i 2016 ventes der solgt lige så mange ultra-HD-fjernsyn uden for Kina som i selve Kina.

Ultra-HD-fjernsyn fra Samsung og Sony har i en tid kunnet købes i Danmark men ligger i den absolut dyre ende af skalaen med priser på 20.000-30.000 kroner for modeller på 55 og 65 tommer.

LG har endnu ikke løftet sløret for, hvor meget de nye ultra-HD-fjernsyn vil koste. 


Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital,www.b.dk/tech og i den trykte avis.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.