Knald eller fald for Blackberryen i aften

Når canadiske Research In Motion i aften lancerer næste generation af sin Blackberry-platform, er det ikke for at slå Apples iPhone af pinden, men for at overleve. Konkurrencen er intens.

Research in Motion (RIM), som står bag BlackBerry, vil tilbage i markedet.
Research in Motion (RIM), som står bag BlackBerry, vil tilbage i markedet.

Den var engang nærmest et smartphone-ikon, og et ualmindeligt hyppigt syn blandt forretningsfolk og andre smartphone-glade brugere især i den engelsksprogede del af verden. Men de senere år har Blackberryen fra canadiske Research in Motion haft det rigtig svært i kampen mod først Apple, siden Google og nu også Microsoft, der alle har snuppet en bid af de store markedsandele, RIM engang kunne nyde.

I aften skal det så vise sig, om RIM har kraft nok til at rejse sig og komme tilbage. Sent i eftermiddag, dansk tid, begynder nemlig lanceringsbegivenheden for Blackberry 10 - den nye generation af software og mobiler fra RIM, der nu har bøjet sig for udviklingen og skabt et system, der er et helhjertet sats på den trykfølsomme skærm, snarere end de fysiske taster, der ellers har været Blackberryens varemærke.

Det er givet, at der også vil komme tavlecomputere i serien, men mindre sikkert, at det sker i dag.

To nye

Selv om begivenheden med sikkerhed vil resultere i mindst to nye Blackberry-mobiler, er det især Blackberry 10-systemet, der er hovedperson i showet. Det nye system har allerede været fremvist et par gange, og har fået ros blandt dem, der har prøvet det.

Systemet har været forsinket over et par omgange, men ifølge tidligere udmeldinger fra RIM-chefen Torsten Heins, er selskabet nu næsten klar til at sende systemet og en eller flere smartphones på markedet. Ifølge Heins har de nye smartphones sågar allerede været til grundig test hos teleselskaberne, og RIM satser således på at have produkter klar i butikkerne inden for ganske få måneder.

Hidtil har danske kunder måttet lede længe efter en Blackberry-mobil, som faktisk længe har været solgt i Danmark, men langt fra ligget helt fremme på hylderne. Og efterhånden som virksomhederne er blevet mere åbne for at lade de ansatte selv medbringe deres egne mobiler, har Apples iPhone og diverse Google Android-baserede telefoner taget store skridt ind på Blackberryens tidligere sikre bastioner.

Sikkert valg - når det virker

Blackberryen har ry for at være et meget sikkert valg, fordi systemet er helt lukket, og derfor også svært at gennembryde for IT-kriminelle og virusprogrammører. Et par store og meget omtalte nedbrud hos selskabet har dog givet dén model ridser i lakken, og RIM har løbende måttet sande, at markedsandelene var under voldsomt pres, hvilket har medført en række store fyringsrunder i selskabet.

Mens selve Blackberry 10-systemet har været ganske grundigt demonstreret, har der de seneste uger været flere rygter om kommende Blackberry-mobiler, og der er dukket flere test-mobiler op til overfladen, der dog langt fra var færdige produkter. RIM har også selv demonstreret Blackberry 10-systemet på enheder, der mest af alt ligner Nokia Lumia 900.

Senest har der været billeder fremme hos sitet Gizmodo, der viste en yderst veldesignet ny Blackberry-mobil, omend det først senere vil vise sig, om billederne talte sandt.
Sørgelig forfatning

Ifølge analysehuset IDC er RIM efterhånden i en sørgelig forfatning, og sidder efterhånden blot på 4,6 procent af det globale marked for smarpthones. Det er et fald på 36,4 procent i forhold til året før - og siden oktober har Blackberryen mødt stigende konkurrence fra Microsoft, der har stillet skarpt på RIMs kernekunder med sit nylancerede Windows Phone 8, der ventes at appellere særligt meget til virksomhedskunderne.

Med det nye Blackberrysystem, følger også app-butikken Blackberry World - og som noget nyt har RIM åbnet op for filmudlejning herfra - dog i første omgang kun for amerikanske kunder.

Blackberry 10-lanceringseventen kan følges på nettet på dette link fra kl. 16 dansk tid.


Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.