Instagram vil tage dine billeder

Den Facebook-ejede fototjeneste, Instagram, vil bruge dine billeder til reklamer - og man kan ikke sige nej tak.

Det er ægteskabet mellem Facebook og Instragram, der udløser ballade igen
Det er ægteskabet mellem Facebook og Instragram, der udløser ballade igen

Flittige brugere af fototjenesten Instagram, bør følge ekstra grundigt med i nyheder, der handler om ændrede betingelser og ny, kreativ brug af de billeder, der udgør selve tjenestens kerne. Tidligere på året blev Instagram købt af Facebook, og ægteskabet mellem de to selskaber udløser nu igen ballade - denne gang hos Instagrams brugere.

Det er ikke mere end et par uger siden at Facebooks brugere var i oprør over en række ændringer i betingelserne for brug af det sociale netværk, der blandt andet indebar, at Facebook ønskede at lægge Instagram- og Facebook sammen under samme hat, og samtidig give annoncører en række øgede muligheder for adgang til brugernes data.

Det udløste en lavine af statusopdateringer, hvor folk betingede sig ret til selv at bestemme over brugen af de data, de havde lagt ind på det sociale netværk - en statusopdatering, der ifølge Forbrugerrådet ikke ydede brugerne nogen juridisk beskyttelse, men snarere var en slags protest.

90 procent sagde nej

Facebook søsatte efterfølgende en afstemning om de nye betingelser, men selv om afstemningen endte med et næsten 90 procent stort nej tak, gik ændringerne alligevel igennem. Der var nemlig alt for lav stemmeprocent til at afstemningen var gyldig i følge Facebooks egne regler.

Nu er de ændrede betingelser også nået til Instragram, og det har udløst nye protester, efter betingelserne blev offentliggjort i går.

Blandt andet betinger Instagram sig nu ret til at dele brugernes data med Facebook, og dermed også med Facebooks annoncører. Det betyder, at Instagram-data om brugerne kan blive en del af en annoncekampagne, uden at brugerne selv får det at vide.

Instagram har dermed ret til at sælge dine billeder til annonceformål, herunder også de metadata, der ligger under billederne. Tager du på ferie på Mallorca og tager billeder med din iPhone, vil GPS-data tilknyttet billederne også blive solgt med - og derfor kan dine billeder pludselig ende op med i internereklamer for ferierejser til Mallorca, uden at du har givet tilladelse til det og uden at du får noget at vide.

Du kan ikke sige nej tak

Den mest kontroversielle del af sagen er dog, at man ikke kan sige nej tak. Den eneste måde at slippe for at blive rullet ind i Facebooks annoncenetværk er ved at slette sin konto og holde op med at bruge tjenesten i fremtiden.

"De beder folk om at erklære sig enige i alt uspecificeret kommerciel brug af deres billeder i fremtiden. Det gør det jo ret udfordrende for folk at give informeret samtykke" siger Kurt Opsahl, der er senioradvokat hos Electronic Frontier Foundation, til CNET.

Hele problematikken om informeret samtykke er en tilbagevendende sag i relation til Facebook, og derfor også et område, som EU løbende forsøger at få Facebook til at overholde. I sagen med Facebooks ændrede betingelser kontakte det irske datatilsyn efterfølgende Facebook og bad selskabet overholde reglerne om ikke at foretage ændringer i behandlingen af folks private data uden at først at indhente samtykke fra brugerne.

Slut med databank med biometriske data

Endnu før det måtte Facebook droppe en databank med oplysninger om brugernes udseende, fordi brugerne ikke i tilstrækkelig grad havde haft mulighed for at takke nej på forhånd. Når det ofte er det irske datatilsyn, der er i vælten, skyldes det, at Facebooks europæiske kontor ligger i netop Irland.

Det irske datatilsyn har dog endnu ikke reageret på oplysningerne om, at Instagrams brugere nu kan se frem til at blive en del af annoncerne på Facebook, uden at blive spurgt først.

Instagram, der jo altså er en del af Facebook, har forsøgt at komme protesterne i forkøbet allerede og lagt et blogindlæg ud om de nye ændringer, hvori de - som også Facebook gjorde - forklarer, at brugerne fortsat har retten til billederne, og hvem der kan se dem - men Instagram svarer ikke på kritikken af, at man kan risikere at blive brugt i annoncesammenhænge uden at få det at vide, og forholder sig heller ikke til, at man er tvunget til at slet sin konto, hvis man vil være fri.

Selv om man fortsat ejer retten til sine egne billeder, overdrager man ifølge Instagrams nye regler de fulde brugsrettigheder til selskabet.

Ændringerne træder i kraft i januar

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.