Instagram trækker i land

Billeddelingsprogrammet Instagram understreger onsdag, at det ikke ønsker at sælge brugernes billeder videre, som det ellers fremgik i programmets opdaterede brugerrettigheder tirsdag, hvilket skabte vrede hos tjenestens flere millioner brugere.

USA: »For at gøre det helt klart: Det er ikke vores intention at sælge dine billeder«, udtaler Instagram onsdag, efter at det tirsdag så ud til, at det populære billeddelingsprogram ville begynde at videresælge brugernes billeder til kommercielt brug.

Direktøren for Instagram, Kevin Systrom, siger til BBC, at det er tjenestens egen skyld, at der opstod misforståelser, da formuleringen af de nye brugerrettigheder har været forvirrende. Man arbejder derfor nu på at ændre sproget i rettighederne, så der ikke kommer flere misforståelser.

Ændringerne i rettighederne lød ellers: »Du giver hermed Instagram ... licens til at bruge det indhold, du lægger op på eller gennem tjenesten« og »en virksomhed kan betale os (Instagram, red.) for at vise dit brugernavn, likes og billeder i forbindelse med betalt eller sponseret indhold uden betaling til dig.«

Tjenesten har dog ikke afkræftet, at de ændrede betingelser, herunder de ændrede brugsrettigheder til brugernes billeder, ikke handler om at bruge folks data i reklamer. Således skriver Instagram også i deres beklagelse til brugerne, at hensigten med betingelserne om at overdrage brugsretten til billederne til Instagram var, og er, at give Instagram mulighed for at udvikle "Innovativ reklame"

Tværtimod gentager Instagram i beklagelsen, at selskabet overvejer at lade virksomheder reklamere for deres konti ved at vise, hvem der følger dem - komplet med brugernavne og profilfotos. Et lignende fænomen findes på Facebook, hvor virksomheder, som man har 'liket', kan bruge dit navn og billede i reklamer, der optræder i dine venners nyhedsstrøm.

National Geographic, der ellers er kendt og prisbelønnet for deres fotografers naturbilleder, har efterfølgende meddelt, at de stopper med at bruge Instagram på ubestemt tid.

Ændringerne kommer efter, at Facebook overtog ejerskabet af tjenesten i april i år. Allerede dengang annoncerede Facebook, at man ville finde en model til at tjene penge på billedtjenesten.

I Berlingske kunne man tirsdag læse, at det mest kontroversielle ved ændringerne, var at man ikke kunne sige nej tak til at få brugt sine billeder. Den eneste måde at slippe for at blive en del af facebooks annoncenetværk var ved at slette sin konto og holde op med at bruge tjenesten i fremtiden. En ekspert i forbrugerrettigheder påpegede desuden, at det var problematisk, at man på forhånd skulle erklære sig enig i alt kommerciel brug af sine billeder.

»De beder folk om at erklære sig enige i alt uspecificeret kommerciel brug af deres billeder i fremtiden. Det gør det jo ret udfordrende for folk at give informeret samtykke,« sagde Kurt Opsahl, senioradvokat hos Electronic Frontier Foundation, til CNET.

En anden ekspert i forbrugerrettigheder siger til BBC, at forvirringen kan få konsekvenser for Instagram. Tillid fra brugerne er nemlig essentiel for de sociale medier. Hvis brugerne ikke har tillid, holder de op med at dele deres ting, og så er der ikke meget mening i en tjeneste som Instagram.

Facebook købte Instagram for 758 millioner euro i april. Servicen er eksploderet i år. På seks måneder er antallet af brugere i døgnet steget fra 900.000 til 7,3 millioner.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.