Gangnam-hit gør koreansk rapper til digital mangemillionær

Det verdensomspændende hit med tilhørende rodeoagtig cowboydans, har gjort rapperen PSY hovedrig. Mange indtægter er digitale.

Den sydkoreanske rapper PSY optræder her i Bangkok.
Den sydkoreanske rapper PSY optræder her i Bangkok.

Mens den sydkoreanske rapper PSY danser Gangnam-style her, der og allevegne - herunder med FN-generalsekretær Ban Ki Moon, vælter pengene ind på PSYs bankkonto. Ifølge beregninger, foretaget af nyhedsbureauet AP, kommer PSY til mindst at score otte millioner dollars (46 mio. kroner) på Gangnam Style -hittet alene i år.

Men mens det næppe overrasker at PSY tjener penge på at hitte i hele verden, forholder det sig straks anderledes, hvis man kigger på hvor pengene kommer fra. Her blæser forandringens vinde nemlig særdeles stærkt.

PSYs indtægter stammer således i mindre grad fra pladesalg, merchandise og koncerter, som tilfældet var i gamle dage. Derimod kommer pengene i stigende grad fra salg via iTunes - og måske mere overraskende nu også fra YouTube-reklamer.

PSYs Gangnam-style har været et massivt hit på YouTube, hvor videoen snart er blevet afspillet en milliard gange. Hver gang videoen vises, vises der også en reklame - og disse reklamer har PSY ifølge AP scoret 870.000 dollars på siden videoen blev lagt på for fem måneder siden.

Hos Apples iTunes, der er nettets største musikbutik, har Gangnam style været bedst sælgende i månedsvis, og alene fra den amerikanske del af iTunes står Psy til at score 2,6 mio. dollars. Diverse reklame-aftaler indbringer den 34-årige rapper omkring 4,6 mio. dollars.

Salget af fysiske CDer er ikke opgjort globalt af AP, men det estimeres, at PSY i sit hjemland har tjent sølle 50.000 dollars på CD-salg. Indtægter fra streaming-tjenester som Spotify og mange andre asiatiske alternativer, vurderes til at være lige så små, blandt andet fordi PSYs egen andel af en afspilning via fx Spotify blot anslås at være 7,5 procent af en indtægt på en øre (0,2 cent), per gang Gangnam-style streames.

APs beregninger er på ingen måde dækkende for rapperens samlede indtægter, men antyder dog, at forholdene i musikbranchen er under stærk forandring. Blandt de mange reklamekroner, som tilflyder PSY i denne tid, findes blandt andet betaling for brug af rapperens ansigt på diverse nudel-produkter, samt på et køleskab fra Samsung.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.