Frit valg blandt TV-kanaler til sommer

Danmarks største TV-leverandør er fra juli klar til at sælge danskerne TV-kanaler stykvis - bare de har et grundpakkeabonnement først.

Danskerne har alt for mange kanaler, som de aldrig ser. Samlet set betalte danskerne ifølge Konkurrencestyrelsen omkring 11,5 milliarder kroner i 2010 for at kunne se TV. De fire milliarder gik til TV-licens, de 7,5 milliarder var abonnementer. Foto: Bax Lindhardt, Scanpix
Danskerne har alt for mange kanaler, som de aldrig ser. Samlet set betalte danskerne ifølge Konkurrencestyrelsen omkring 11,5 milliarder kroner i 2010 for at kunne se TV. De fire milliarder gik til TV-licens, de 7,5 milliarder var abonnementer. Foto: Bax Lindhardt, Scanpix

Til sommer kan danskerne endelig få frit valg til at vælge de TV-kanaler, som de selv ønsker at have - næsten da.

Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, løfter på en stor kongres i Bella Center på lørdag sløret for det såkaldte »à la carte-valg«, som skal gøre op med TV-pakketyranni, som Konkurrencestyrelsen for halvandet år siden klart lod forstå, at TV-udbyderne skulle se at gøre noget ved. Ellers ville de få hjælp til det...

YouSee, der har 1,2 millioner danske husstande som kunder til TV og bredbånd, vil ifølge Berlingske oplysninger fra omkring 1. juli slippe TV-valget nogen lunde frit. For helt frit bliver det ikke. Man vil fortsat skulle være abonnent på YouSees grundpakke med 26 kanaler - nemlig DRs, andre danske, svenske, tyske og de tre kommercielle hovedkanaler TV 2, TV3 og Kanal 5.

Men det bliver muligt at tilkøbe præcis det antal kanaler, man har lyst til, oven på grundpakken. I dag kræver YouSee, at man som minimum tilvælger fire ekstra kanaler.

Der bliver flere end 100 kanaler at kunne vælge imellem, hvor der i dag er omkring 70. Kanalvalget udvides med bl.a. en del etniske kanaler - altså TV-kanaler på andre fremmedsprog. De skal i dag tilkøbes i særlige sprogpakker.

Til gengæld ventes en række højpriskanaler - f.eks. de dyre film- og sportskanaler - ikke at være med i det frie valg. Det skyldes, at TV-selskaberne kræver af TV-distributører som YouSee og Stofa, at deres kanaler skal sælges til danskerne i pakker. De er simpelt hen bange for, at mange af kanalerne ellers aldrig ville nå ud til særligt mange, og dermed ville annonceindtægterne blive tilsvarende meget mindre.

Efter Berlingskes oplysninger forhandler YouSee dog om at vride armen rundt på flere TV-selskaber.

Det helt afgørende er, hvad YouSee vil tage for det frie valg. YouSee har sammen med de øvrige TV-distributører over for konkurrencemyndighederne argumenteret med, at danskerne vil ende med at betale endnu mere for à la carte-valget, end de i dag gør for en samlet TV-pakke, uagtet at de fleste ikke ser halvdelen af de kanaler, som følger med i TV-pakken.

YouSee ventes ikke lørdag at offentliggøre priserne, endsige prislejet.

Ud over grundpakken skal man købe en særlig omformerboks med et kort i, som gør det muligt at dekryptere det TV-signal, som sendes ud, for at YouSee kan levere den rigtige kanalsammensætning til den enkelte kunde. Og det kræver vel at mærke en boks og et kort pr. TV, som man ønsker at kunne bruge på den måde.

Berlingske har tidligere beregnet, at det med den nuværende ordning er yderst begrænset, hvad man sparer ved at skære ned på antallet af TV-kanaler. Vælger man den fulde TV-pakke fra hos YouSee for i stedet at tage grundpakken, leje en boks og tage de mindst fire kanaler, som er minimum i dag, ligger den månedlige besparelse i størrelsesordenen 30-50 kroner, og man vil fortsat have kanaler, som man ikke har bedt om.

»Der er sendt så stærke politiske signaler, at det er bedre, at TV-distributørerne selv finder en løsning,« sagde Freddie Fjeldsted, salgs- og vicedirektør for YouSee, under verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas, USA, i begyndelsen af januar.

TV-distributører som YouSee bliver i stigende omfang presset af nye onlinetjenester som Netflix, HBC og tilsvarende, der leverer film og - i mindre omfang - TV-udsendelser via internetforbindelsen. YouSee, Stofa, Viasat med flere har taget kampen op mod de især amerikanske selskaber og har lanceret egne nettjenester.

Danskernes TV-forbrug er faktisk faldet en anelse. I 4. kvartal 2012 så hver eneste dansker - fra baby til olding - hver dag TV i tre timer og 39 minutter. Og hvor vi tidligere koncentrerede TV-seningen på få kanaler, bruges tiden nu på langt flere kanaler.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.