Færre vil have en iPhone 5

Apple skærer nu ned på produktionen af iPhone 5, efter at efterspørgslen har vist sig lavere end ventet. Apple møder heftig konkurrence på smartphonemarkedet.

Der var ellers rigeligt med mennesker i køen, da iPhone 5 kom til salg i Taiwan i december. Men åbenbart færre end Apple havde regnet med.
Der var ellers rigeligt med mennesker i køen, da iPhone 5 kom til salg i Taiwan i december. Men åbenbart færre end Apple havde regnet med.

Da iPhone 5 blev lanceret i efteråret, fik prisen et godt hak opad. Men nu tyder noget på, at prisen måske alligevel kom lidt for højt op. Efterspørgslen efter den nye Apple-mobill er nemlig mindre end ventet, og det får nu Apple til at skære ned på bestillingerne hos selskabets underleverandører.

Apple har i dette kvartal kun bestilt halvt så mange skærme til mobilerne som selskabet hidtil havde forventet at skulle bruge - og også bestillingerne af andre dele, måtte der skæres ned på.

Det skriver The Wall Street Journal i dag.

Det er blandt andre japanske Sharp, der leverer skærme til Apples mobiler og iPads.

Mens Apple stadig er en af verdens største smartphoneproducenter, møder selskabet i stigende grad konkurrence fra Samsung, der står bag de to Galaxy-sællerter, SII og SIII. Sidstnævnte har nu udviklet sig til at blive den bedst sælgende smartphone i verden ifølge tal, som Samsung offentliggjorde på elektronikmessen CES i Las Vegas i sidste uge.

Mere pres

Googles Android har i løbet af de senere år vokset sig stor og mægtig på verdensplan, hvor op mod 75 procent af alle solgte smarpthones nu er baseret på Googles system. Alliancen mellem Nokia og Microsoft tegner dog også til at få lidt mere vind i sejlene, og selv om Windows Phone fortsat er ganske lille på verdensplan, kunne Nokia dog i sidste uge berette om bedre salg af selskabets Lumia-serie end nogensinde før.

iPhone 5 koster op til 6800 kroner for den største udgave - men konkurrencen skærpes dagligt, og senest har der gået rygter om, at Apple arbejder på en billigere version af mobilen. Det afviste Apples marketingchef, Phil Schiller dog hurtigt.

B.dks techredaktion er på Facebook. Følg os her

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.