Facebook kan være på vej med betalingstjeneste

Det sociale netværk Facebook kan være på vej til at blive en nye kanal til at foretage digitale betalinger eller overførsler. Selskabet afventer ifølge Financial Times en godkendelse fra de irske myndigheder.

Tilbage i 2009 begyndte det sociale netværk at eksperimentere med mønten Facebook Credits som en model til at købe virtuelle varer eksempelvis i spil. I kæden Target er det her i 2010 gavekort, der sælges til køb af virtuelle varer i Facebook-spil. Selskabet kan være på vej med ny digital betalingstjeneste eller model.
Tilbage i 2009 begyndte det sociale netværk at eksperimentere med mønten Facebook Credits som en model til at købe virtuelle varer eksempelvis i spil. I kæden Target er det her i 2010 gavekort, der sælges til køb af virtuelle varer i Facebook-spil. Selskabet kan være på vej med ny digital betalingstjeneste eller model.

Kan du overføre en Facebook-50er? Sådan kan spørgsmålet måske komme til at lyde i fremtiden, når det digitale regnskab skal opgøres med vennerne, eller der skal gennemføres en digitale betaling.

Ifølge det amerikanske finansmedie Financial Times afventer det sociale netværk Facebook lige nu en afgørelse på en ansøgning om at kunne udnytte platformen til at udveksle penge og foretage betalinger.

Det er en ansøgning, som ligger hos myndighederne i Irland, hvor selskabets europæiske hovedkontor er placeret, og ifølge kilder tæt på processen er en godkendelse inden for rækkevidde i nær fremtid, skriver Financial Times.

Det sociale netværk Facebook har i sine ti års levetid vænnet folk til at dele statusopdateringer i tekst og billeder, til at »like« det andre deler og ikke mindst både at »friende« og »unfriende« på internettet.

Over de seneste har selskabet haft travlt med at udvide de digitale discipliner med nye måder at agere med andre online. Og nu forlyder det altså, at det i fremtiden skal være muligt at udveksle penge via det sociale netværk.

Ifølge Financial Times vil den ventede godkendelse give selskabet lov til at blive en »e-money institution« efter en proces, der kaldes »passporting« og gør det muligt for et selskab at udstede og distribuere digitale penge eller udbyde en betalingstjeneste.

En talsmand fra Facebook har dog udtalt til Financial Times, at selskabet ikke kommenterer på »rygter og spekulationer«.

Allerede i 2009 begyndte det sociale netværk Facebook at arbejde med en slags Facebook-mønt kaldet Facebook Credits, som gjorde det muligt for brugerne af det sociale netværk at købe virtuelle ting eksempelvis i forbindelse med spil, som de benyttede på Facebook.

Der var da også spekulationer om, at det kunne udvikle sig til en model for mikrobetaling, men den oprindelige Facebook Credit-model blev ændret i 2012, så brugerne i stedet for at anvende Facebook Credit betalte i deres egen valuta.

Flere teknologiselskaber har netop for tiden fokus på at udvikle forskellige nye former for enten opbevaring af digitale mønter eller nye former for betalingstjenester.

En række internationale selskaber har i flere år arbejdet på udvikling af såkaldte »wallets«, der er digitale afløsere for den fysiske tegnebog og skal kunne både opbevare betalingskort.

For nylig meldte en række danske banker sig også klar til at sende wallet på gaden i 2015, der skal indeholde digitale betalingskort som Visa og MasterCard. Siden skal også loyalitetskort, medlemskort og det gule sygesikringsbevis gøres digitalt og have plads på telefonen.

Hertil kommer en række af nyere teknologiselskaber, som står bag en række apps og sociale tjenester, som på nye måder gør det muligt at foretage pengeoverførsler eller få et bedre overblik over sit pengeforbrug.

En af de tidlige hit i det felt var appen Bump, der oprindeligt blev udviklet til at overføre data som filer, fotos og kontakter ved at »bumpe« to smartphones mod hinanden. Siden blev der tilføjet muligheden for at overføre et pengebeløb. Virksomheden blev opkøbt af Google i efteråret, og i januar lød det, at tjenesten skulle lukkes, men at Google ville anvende teknologien i andre tjenester.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.