Facebook intensiverer sporingen af sine brugere

Cookies udleverer ifølge Facebook ikke nok information om brugerne, og derfor har de udviklet et nyt system, der følger dig overalt og hele tiden - med mindre du husker at logge af.

Facebook vil nu indføre et alternativ til cookies, så de i stedet for at følge brugen på den enkelte PC eller smartphone vil følge hver enkelt brugers færden på tværs af alle platforme. Formålet er at tilpasse annoncer endnu bedre.

Cookies har begrænsninger

Cookies har været en del af internettet lige så længe, der har været hjemmesider. Tanken bag er god nok, for med en cookie kan hjemmesider se, at man har været på besøg tidligere og dermed foretage eventuelle tilpasninger til gavn for brugeren.

Der var selvfølgelig nogen, der fandt ud af, at informationen i disse små kodestykker kunne benyttes i andre sammenhænge. De kan sendes til internetbrugere for så at følge dem videre rundt på nettet. Ved at se, hvilken slags sider brugeren ellers besøger, og hvad brugeren foretager sig på disse sider, kan han eller hun blive bombarderet med tilpassede annoncer.

Cookies møder dog en væsentlig udfordring. De ved nemlig ikke, hvem du er, og alt beregnes ud fra internetvaner. Dette kan få nogle interessante følger, hvis to personer benytter den samme computer, og hvis de besøger ret så forskellige typer hjemmesider.

Det er det, Facebooks nye tiltag skal gøre noget ved. De har allerede formået at blive en væsentlig aktør på nettet med en kæmpe brugerbase. Det aktive antal brugere lyder på én milliard - per måned.

Det, Facebook vil gøre, er at skifte cookies ud med noget, de kalder for 'Optimized CPM' - eller bare OCPM. CPM er et begreb inden for annoncering, og det står for 'cost per mille' (omkostning per tusinde visninger).

En lille stykke kode på de forskellige annoncørers hjemmesider vil sende en meddelelse tilbage til Facebooks servere, så snart en bruger foretager en handling. Dette sker uden cookies og linkes direkte til ens brugerprofil.

Følger dig konstant

Det, der gør det hele så smart - eller foruroligende om man vil - er, at Facebook ved, at deres brugere sjældent logger sig ud, når de forlader siden.

Med dine internetvaner koblet direkte til din profil får Facebook et stærkt markedsføringsværktøj. Sammenlignet med, for eksempel, hvad andre med tilsvarende interesser har klikket på af annoncer tidligere, kan Facebook sætte dig i forskellige grupper.

Disse grupper vil få leveret de annoncer, der giver betydeligt større chance for, at der vil blive klikket på dem. I betatest, der er blevet gennemført, skal omkostningen per sidevisning være faldet med op til 85 procent. Facebook regner selv med omkring 40 procent lavere omkostning i snit.

Slut med anonym surfing

Glemmer du at logge ud af Facebook, så kan du altså godt glemme alt om at surfe anonymt på nettet.

Cookies er afhængig af den enkelte enhed, der benyttes (PC, tavlecomputer, smartphone osv.), og de bliver på den enkelte maskine. Sporingen bliver med andre ord på én enhed og er intet værd derudover. Med Facebooks OCPM udviskes denne grænse. Idéen er at spore dig på tværs af de forskellige enheder, du benytter: På arbejdet, på mobilen på vej hjem, på PCen om aftenen, på tavlecomputeren i sengen.

Facebook fastslår dog, at de holder dataene tæt ind til kroppen. Der er ikke tale om, at firmaer skal kunne henvende sig direkte, men at de kan henvende sig til grupper af personer, der ligner hinanden meget vurderet ud fra deres færden på nettet.

Læs også: Facebook introducerer telefoni over nettet

Læs artiklen på hardware.no

Oversat af Janus Bødker.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.