Danskerne køber færre fladskærme

Salget af fladskærme er nu nede på 2007-niveau, og priserne er begyndt at stablisere sig. De gamle fjernsyn bruges i andre rum derhjemme.

Danskernes fladskærme vokser i størrelse - her et vue i Elgiganten med et juletilbud på en særligt stor skær. Arkivfoto: Kim Haugaard, Scanpix
Danskernes fladskærme vokser i størrelse - her et vue i Elgiganten med et juletilbud på en særligt stor skær. Arkivfoto: Kim Haugaard, Scanpix

LAS VEGAS, USA: Salget af fladskærmsfjernsyn i Danmark fortsætter med at falde, og priserne er begyndt at stablisere sig.

I 2012 har danskerne købt 600.000 nye fladskærms-TV. Det er på samme niveau som i 2007 og er 80.000 færre end i 2011, hvor der blev solgt 680.000 apparater, mens der i 2010 blev solgt 715.000 fladskærmsfjernsyn.

Det viser de nyeste tal fra brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som samler alle de store elektronikproducenter og TV-aktører i Danmark.

Et naturligt leje

Tallene, som blev præsenteret på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas, er ikke endelige. De er baseret på salget de første 11 måneder og et skøn for julehandelen, som endnu ikke er gjort helt op.

"Vi begynder at nærme os et naturligt leje for salget af fladskærme, som ligger på niveauet, fra før det analoge sluk skete," siger Laila Kelp Rasmussen, direktør for BFE, med henvisning til, da Danmark skiftede TV-signal fra de gamle analoge signaler til de nye digitale signaler, som giver bedre billede og lyd og mulighed for flere kanaler på den samme plads.

Det faldende fladskærmssalg smitter tilsvarende af på antallet af solgte TV-bokse, som kobles på, hvis fjernsynene ikke selv har dem indbygget, eller hvis man vil kunne optage udsendelser. Antallet af solgte antennebokse (DVB-T) lander i 2012 på 225.000 styk mod 240.000 de seneste to år. Derimod ventes der solgt 60.000 kabel-TV-bokse (DVB-C), som er den mest udbredte TV-form i Danmark.

Skærmene vokser i hjemmene

Hver dansk husstand har nu 2½ TV-apparater, og langt hovedparten er fladskærme.

"Derfor kan det være, at vi sælger lidt mindre, men familien Danmark får flere og flere TV-apparater," siger BFE-direktøren med henvisning til, at folk gemmer de gamle TV-apparater og flytter dem ind i soveværelset, køkkenet m.m., når man køber et nyt stuealter.

TV-skærmene har fortsat vokseværk. 29 procent af alle TV-skærme er nu fra 43 tommer og derover, men langt størstedelen ligger fortsat på 30-42 tommer.

"Til gengæld går den gennemsnitlige pris på alle TV-apparater, der sælges, nedad. Fra virksomhedens synspunkt er man blevet dårlige til at tjene penge. Fra forbrugernes synspunkt er det blevet billigere, men prisen er ved at stagnere," siger Laila Kelp Rasmussen.

Den har ligget næsten konstant gennem de seneste tre år, dog med en let nedadgående kurve. De nye TV-apparater har dog langt flere funktioner end de gamle, selv om prissedlen lyder på næsten det samme.

TV-vanerne ændrer sig

"Til gengæld stiger antallet af nye funktioner på TV-skærmene. Stort set alt, der sælges nu, er smart-TV," siger BFE-direktøren.

79 procent af alle solgte fjernsyn er smart-TV med ekstra funktioner, fordi de kan kobles på nettet. Mange bruger fortsat ikke disse ekstra funktioner. 47 procent af de solgte fjernsyn i Danmark er med 3D-funktion. Hvor mange der faktisk bruger disse, er dog ikke kendt. Nye tal fra USA viser, at af de 25 millioner amerikanske hjem, som har et smart-TV, har kun 12 millioner koblet dem til nettet.

De mange nye TV-tjenester med leje af film over nettet er begyndt at ændre på danskernes TV-vaner. Og samtidig er TV-producenterne begyndt at presse de traditionelle TV-leverandører, fordi man fra de nye smart-TV kan gå på nettet og leje film og TV-serier hos en masse forskellige tjenester som Netflix, HBO m.fl. Man er derfor ikke længere 100 procent afhængig af, hvad ens TV-leverandør bringer frem til skærmen.

"Medieforbruget stiger i Danmark. Der sker godt nok et mindre fald i direkte TV-sening, til gengæld stiger on demand-seningen (hvor man ser udsendelser via nettet eller lejer adgang til programmer, red.). Men selv om der kommer en helt anden fragmentering i markedet, er der stadig brug for en aggregator. Det spændende bliver, om aggregatoren er en distributør, eller om fladskærmsproducenterne vil gå ind og tage denne rolle," siger Laila Kemp Rasmussen.

Danskerne er mindre loyale

Det større udvalg betyder også, at danskerne i stigende omfang plukker fra forskellige hylder. Dermed risikerer de gamle TV-leverandører at miste kunder, hvis de ikke bliver ved med at tænke nyt og have et ordentlig udbud.

"Det bliver sværere at få fat i forbrugerne. Det handler om at skabe værdi, så de bliver loyale kunder og bliver ved med at bruge virksomhedens produkter," siger BFE-direktøren.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte Business-sektion. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.