Danskerne gider ikke at tweete

Interessen for det sociale medie styrtdykker, viser nye tal. Antallet af nye danske Twitter-brugere i december lå på samme niveau som før Twitter blev kendt i Danmark.

Mens det sociale medie Twitter fortsat har en lille kerne af yderst entusiastiske danske brugere, kommer der færre og færre nye nye brugere til. Interessen for det sociale medie er nemlig i stærk afmatning og december måned tegnede sig for et lavpunkt i antallet af nye brugere, der ikke har været lavere siden 2008, hvor Twitter var stort set ukendt herhjemme.

Det viser to undersøgelser, der er foretaget uafhængigt af hinanden. Den ene stammer fra PR-bureauet Bysted, der i sidste uge offentliggjorde en rapport om den danske del af Twitter som afslørede, at der blandt netværkets 92.500 dansktalende brugere, blot er 28.500 aktive. Ud af dem betegnes 6.500 brugere som meget aktive på det sociale medie.

Bysted estimerer, at de 6.500 står for over 90 procent af alt indhold på det sociale medie.

Forskel i målemetoder

Bysted har dog kun undersøgt de Twitter-brugere (også kaldet Tweeps), der tweeter på dansk - og dermed er tallet noget lavere end de hidtidige tal fra sitet overskrift.dk. Her bruges der en lignende, men dog noget bredere metode, hvor overskrift.dk overvåger det samlede antal danske brugere - også dem, der tweeter på engelsk.

Overskrift.dk trak i begyndelsen af ugen en frisk statistik over den danske del af Twitter for b.dk, og her lyder rapporten, at der i alt er 71.000 aktive danske brugere - ud af i alt 135.610 danske.

Begge rapporter viser dog en bemærkelsesværdig tendens. Efter en boomende start på 2012, er interessen for Twitter støt og roligt dalet siden efteråret. Efter et lavpunkt i december, er 2013 også begyndt meget sløvt.

Tallene fra overskrift.dk viser, at der i december var blot 920 nye danske Twitterbrugere - mod svimlende 5860 nye i januar sidste år. I de første to måneder af 2013 er tallet steget lidt igen. 

Faldet fortsætter

De to første måneder af 2013 kom der 6.417 nye Twitter-brugere til - markant mindre end i samme periode sidste år, hvor 11.414 danskere fik sig en konto på Twitter.

»Det er et drastisk fald, vi ikke rigtig har nogen forklaring på. Måske er der ikke kommet volumen nok til at holde væksten kørende - og dem, der bruger det, kan måske godt lide, at er lidt en lukket klub. Det er lidt tragisk, synes jeg, for jeg får selv meget viden ud af Twitter, og er meget glad for det,« siger Rasmus Ellegaard Haukrogh, der rådgiver om Social Media hos Bysted.

Han understreger dog, at Twitter ikke er døden nær i Danmark. Det er bare holdt op med at vokse med samme stigningstakt som tidligere.

»Danmark har jo vist sig at være en Facebooknation, og vi er også rimelig overrepræsenterede på Linkedin. På de netværk skal man jo godkende hinanden, og den salgs fællesskaber passer os tilsyneladende bedre end dem, hvor man ikke nødvendigvis kender dem, man deler ting med,« siger Rasmus Ellegaard Haukrogh.

Ingen til at drive Twitter frem

Heller ikke Stefan Bøgh-Andersen, der står bag overskrift.dk har en forklaring på den pludselige afmatning.

»Der er ikke sket så meget Twitter-mæssigt henover efteråret - ingen store sportsbegivenheder, EM i fodbold, X-faktor eller andet, der tidligere har drevet Twitter frem. Mange har svært ved at se, hvad de skal bruge Twitter til, når de også har Facebook,« siger Stefan Bøgh-Andersen.

Mens det kan være svært at sammenligne brugerne på tværs af de sociale netværk, fordi der er forskellige defintioner af, hvad der skal til, før man regnes som en aktiv bruger, er det almindeligt anerkendt at Facebook løseligt estimeret har omkring tre mio. brugere i Danmark. Linkedin rundede for nyligt en million brugere i Danmark, hvilket er meget for Linkedin, fordi det er et netværk, der fortrinsvis henvender sig til erhvervsaktive danskere.

De øvrige sociale medier er væsentligt mindre. Andre tal har tidligere vist, at det især er den opslagstavleagtige tjeneste, Pinterest, fototjenesten Instragram og delvis også Googles sociale netværk, Google+, der hitter. Sidstnævnte er dog lidt sværere at kvantificere, fordi en konto på Google følger med når man får en Google-konto, hvilket blandt andet kræves, når man skal aktivere en Android-telefon.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.