Cyber Monday endte i rekord

Sociale medier genererede markant færre salg end sidste år.

E-handlen i USA slog rekorder både på fredagens Black Friday og den efterfølgende Cyber Monday.
E-handlen i USA slog rekorder både på fredagens Black Friday og den efterfølgende Cyber Monday.

Det var den omvendte verden, da amerikanerne både fredag og mandag kastede sig ud i heftig shopping på de to store handelsdage Black Friday og Cyber Monday.

Begge dage er en sand shoppingfest i USA, hvor Black Friday markerer starten på julehandlen, og er en af årets travleste dage i butikkerne, der forsøger at lokke kunder til med alskens slagtilbud. Cyber Monday er e-handlens svar på Black Friday - og bygger på samme koncept, bare kun i netbutikkerne.

Black Friday blev dog fortrinsvist e-handlens fest. Netbutikkerne kunne således notere sig en fremgang på 26 procent i forhold til året før. Det var dog fortrinsvist de store fysiske butikskæder som Wal-mart og Best Buy, der endte på de mest besøgte netbutikker fredag. Samtidig måtte de fysiske butikker notere sig en tilbagegang på lidt under to procent i salget i forhold til sidste år.

Stor stigning

Mens e-handlen blomstrede på detailhandlens festdag, endte e-handlens egen festdag endnu bedre i USA, viser tal fra IBM. Mandagens nethandel bød nemlig på en vækst på hele 30,3 procent i forhold til sidste år, viser analyser, selskabet har foretaget.

IBMs tal rummer også en række andre sjove data fra Cyber Monday:

18 procent af al internettrafik til de amerikanske netbutikker stammede fra mobile enheder, som smartphones og tavlecomputere - en stigning på 70 procent i forhold til sidste år. 13 procent af alle køb, blev foretaget via en mobil enhed.

Amerikanerne e-handler mest i frokostpausen. Trafikken toppede kl. 11:25.

Syv procent af al trafik stammede fra en iPad, 6,9 procent stammede fra iPhones, 4,5 procent fra Android-enheder.

Ses der på tavlecomputere alene, var iPads andel af trafikken 90,5 procent - mens Amazons Kindle kom ind på en andenplads med 2,6 procent af trafikken.

De sociale medier spiller en mindre rolle end sidste år. 0.41 procent af salgene mandag stammede fra folk, der klikkede sig ind via Facebook, Twitter eller andre sociale medier. Det er et skarpt fald på 26 procent i forhold til sidste år.

IBMs statistik rummer flere detaljer, og kan ses her.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.