Apple mister marked på tavlecomputere

Samsung og Amazon presser Apple, som med udgangen af september sad på blot 50 procent af verdensmarkedet, som Apple tidligere stort set var ene om.

Apple har efterhånden fået alvorlige konkurrenter på tavle-PC-markedet. Markedsandelen på verdensplan er nu nede på lige over 50 procent. Foto: Peter Foley, EPA/Scanpix
Apple har efterhånden fået alvorlige konkurrenter på tavle-PC-markedet. Markedsandelen på verdensplan er nu nede på lige over 50 procent. Foto: Peter Foley, EPA/Scanpix

Apples har mistet store markedsandele på tavle-PC-markedet til især Amazon og Samsung.

Med udgangen af tredje kvartal sad amerikanske Apple på omkring 50 procent af verdensmarkedet for tavlecomputere mod 66 procent tre måneder tidligere. Det har analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt, gjort op.

Samlet set er tavle-PC-markedet vokset med 50 procent på et år. I tredje kvartal i år blev der solgt 27,8 millioner tavle-PCer.

Samsung og Amazon presser

Heraf stod Apple for 50,4 procent, mens den sydkoreanske elektronikgigant Samsung afskibede 5,1 millioner tavle-PCer i sin Galaxy Tab-serie. Det er dobbelt så mange som tre måneder tidligere, nemlig fra 6,5 til 18,4 procent. Samtidig øgede internetgiganten Amazon sin markedsandel fra 4,8 til 9 procent, takket være lanceringen af den nye Kindle Fire-serie. Amazon satser bevidst på at sælge til meget lav pris i håbet om, at pengene bagefter kommer ind, når køberne handler i Amazons netbutik, som naturligvis er koblet tæt sammen med Kindle-serien.

Apple er verdens mest værdifulde selskab. Det generelle Apple-salg i årets tredje kvartal var dårligere end tidligere, formodentlig fordi folk afventede, at den rygtede iPad Mini kom på banen. Det gjorde den 2. november til priser på mellem 329 og 659 dollars.

Google har også netop lanceret en syvtommermodel, Nexus 7, som har høstet gode anmeldelser. Også Nexus 7 sælges til en pris langt under Apples. Asus, som producerer Nexus 7 for Google, øgede sin andel fra 3,8 til 8,6 procent på verdensplan.

IDC: Ny iPad Mini vil løfte Apple igen

»Nu hvor den nye Mini og fjerde generation af iPad i fuld størrelse er til salg, forventer vi, at Apple får et rigtigt godt kvartal. Dog tror vi, at Miniens relativt høje startpris på 329 dollars giver masser af plads til Android-sælgerne, som kan bygge videre på den succes, som de opnåede i tredje kvartal,« siger Tom Mainelli, analysedirektør for tavle-PCer hos IDC.

Ifølge Apple blev der i den første weekend solgt tre millioner iPads - både iPad Mini og alle udgaver af den større iPad, og topchef Tim Cook siger, at »der er stort set udsolgt«.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.