Apple igen kåret til det mest innovative selskab

Google blev nok engang slået på målstregen, selv om de har brugt mere end dobbelt så mange penge på udvikling og forskning som Apple.

For syvende år i træk har konsulentfirmaet Booz & Co kåret verdens mest innovative selskab - og nok engang løb Apple af med sejren. Det er tredje år i træk, det Cupertino-baserede selskab bliver placeret øverst på listen foran konkurrenter som Google, Samsung og Microsoft.

Apple er de mest effektive

Men hvad skal der egentlig til for at være innovativ, og hvordan har Booz & Co fundet frem til vinderen? I et pdf-dokument er retningslinjerne udtrykkeligt forklaret, og her fremgår det, at de har set på forholdet mellem R&D-udgifter (research and development). Altså: hvor mange penge selskabet har brugt på forskning og udvikling af nye produkter, samt hvor meget de senere har tjent på de produkter, de udviklede.


Top-10 over de mest innovative selskaber i 2011. Foto: Booz & Co

Apple brugte 2,4 milliarder dollar på udvikling i 2011, hvilket er en relativ lille sum sammenlignet med mange andre selskaber. Faktisk er der 52 selskaber, der har brugt flere penge end Apple på at udvikle nye produkter. Alligevel har Apple solgt flere produkter end langt de fleste andre, hvilket sender dem til tops på Booz & Cos liste.

Ikke kun udviklingsomkostningerne, der tæller

»Igen ser vi, at der ikke er en sammenhæng mellem, hvor mange penge der er brugt på R&D og de økonomiske resultater. I stedet ligger fokus på, hvordan selskaber balancerer deres udviklingsomkostninger med andre interne ressourcer som for eksempel medarbejdere og beslutningsprocesser«, skriver Booz & Co.

At det ikke nødvendigvis betaler sig at bruge enorme summer fra sit samlede budget på udvikling viser listen fra Booz & Co med al tydelighed. Blot tre af de 20 selskaber, der bruger flest penge på R&D, blev betegnet som topinnovatører.

De andre teknologiselskaber under Apple var Google på andenpladsen, 3M, der blandt andet laver elektroniske kredsløb og skærme, på tredjepladsen, Samsung på fjerdepladsen og Microsoft på sjettepladsen.

Sammenlignet med 2010 bruger et stigende antal selskaber flere penge på forskning og udvikling. Ifølge rapporten lyder forøgelsen på hele 10 procent - til 603 milliarder dollar.

»Aldrig før er der blevet brugt så mange penge på at gøre ideer til kommercielle produkter og tjenester,« står der i rapporten.

Læs også: iPad Mini slår storebror

Læs artiklen på hardware.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.