Analyse: Kan Linux erstatte Windows som spilplatform?

Linux er - med spiludvikleren Valves indtog på platformen - ved at gøre store fremskridt inden for gaming, særligt med de mindre, selvstændige spil. Men hvordan tegner fremtiden sig i forhold til altdominerende Windows?

Spillet Trine 2 er lige så lækkert i Linux som i Windows.
Spillet Trine 2 er lige så lækkert i Linux som i Windows.

Den seneste uge har jeg haft pingviner på hjernen. Dagene har nemlig været præget af leg med spil i gratisoperativsystemet Linux - mere specifikt i distributionen Ubuntu. Inspireret af det seneste års begivenheder, hvor større og større spilselskaber ser ud til at omfavne Linux i endnu højere grad, bestemte jeg mig for at tage et kig på, hvor godt operativsystemet fungerer til spil i dag.

Målet har i høj grad været at finde ud af, hvor meget en nogenlunde datakyndig spilinteresseret må finde sig i, før han kan komme til det, som betyder noget: at game. For at sætte begrebet 'nogenlunde datakyndig' lidt i perspektiv, så er jeg komfortabel med simpel kommandolinjebrug, redigering af .ini-filer samt at sætte grafikkort og RAM ind i computerkabinettet, men jeg står af ved lodning, opbygning af PCer fra bunden af og overklokking.

Valve som katalysator

Det er i høj grad succeshistorien om Valves store satsning på Linux, der har været grobund for denne artikel. Efter at have holdt sig på drengeværelset verden over via Steam i snart ti år ønsker selskabet nu at indtage stuen med sin egen lille boks under TVet. Men den engang så Windows-fikserede udvikler har samtidig valgt at snuse til et alternativt operativsystem, inden de for alvor skal erobre markedsandele – nemlig Linux.

Læs også: Ny spillekonsol vil give Playstation og Xbox baghjul

Det åbne operativsystem med de mange distributioner har aldrig været kendt for at være et godt alternativ til Windows, når det kommer til spil. Indtil for nylig har yderst få spilproducenter gjort deres titler tilgængelige til det gratis Windows-alternativ, og der er der fortsat meget lang vej endnu. For at Valves satsning skal lykkes, så skal flere tage springet fra Windows til Linux.

Da sagens kerne er Valve-udviklede Steams indtog på platformen, var det naturligt at fokusere på en distribution, der understøtter klienten så godt som muligt. Valve anbefaler, at man benytter sig af Ubuntu 12.04 LTS. Ubuntu er den mest populære Linux-distribution, og den har en brugervenlig grænseflade, der ikke kræver alt for meget besvær.

Det var med godt mod, jeg tog fat på opgaven. Testmaskinen bestod af en to år gammel gaming PC med en AMD Phenom II X6 1100T-processor klokket til 3,30 GHz, 4 GB RAM og et AMD Radeon HD 6800-grafikkort. Efter at have gennemgået en smertefri Ubuntu-installation på en friskformateret partition virkede det hele til at glide på skinner.

Steam, der er det program, som Valve benytter til at tilbyde sine spil, krævede derimod lidt mere fifleri.

Velkommen til Terminalen

At downloade Steam-installationspakken forløb smertefrit. At få åbnet den var derimod problematisk. Ubuntu benytter sig af sit eget softwarecenter til den type installationsfiler som blandt andet Steam-klienten kommer i.

Da jeg forsøgte at åbne installationsfilen, dukkede den som ventet op i softwarecentret men med en kryptisk fejlmelding:

»Afhængigheder er ikke opfyldt: libudev0 (>=175-0ubuntu9.2),« lød beskeden på installationsforsøget.

Som den erfarne fejlsøgningsguru, jeg er, gik jeg direkte ind på Google. Efter godt fem minutters søgning fandt jeg frem til, at den nemmeste måde at fikse problemet på er ved at rode lidt i Terminalen – Ubuntus svar på Windowssystemets kommandolinje.

To kommandoer senere var jeg i gang igen, og nu forløb resten af installationen uden problemer. Helt ideelt er det dog ikke, at man er nødt til at opdatere enkelte elementer via Terminalen, og det skaber uden tvivl en forhindring for mange Ubuntu-nysgerrige.

Steam er Steam – stort set

Som på Windows og Mac har Steam en brugervenlig grænseflade, hvor man kan købe spil i Butik-fanen, starte og installere spil fra Bibliotek-fanen, læse nyheder fra Nyheder-fanen og deltage i en række sociale aktiviteter i Fælleskab-fanen. Det er helt uproblematisk at navigere rundt mellem de forskellige menuer, og det hele forløber hurtigt og effektivt.

Jeg må også indrømme, at jeg er imponeret over, at Steam med det samme finder frem til den grafikkortdriver, man bør benytte - enten hvis man har en gammel udgave, eller hvis man har installeret en ikke-understøttet version. Efter at have eksperimenteret lidt med alternative drivere uden held var det en lettelse at finde ud af, at Steam klarede problemet for mig, uden jeg behøvede gøre det store. Det er et stort plus og vidner om, at Valve allerede nu arbejder på at eliminere potentielle brugerforhindringer.

Der er dog ingen tvivl om, at Steam til Linux stadig er i betaversion. I løbet af min relativ korte tid med programmet fandt jeg tre større brølere, som jeg ikke var i stand til at løse.

Det største problem gør det umuligt at downloade større spil. Som kun nogenlunde IT-kyndig var det ikke åbenlyst for mig, at en Ubuntu-partition helst bør benytte et andet filsystem end Windows-standarden NTFS, hvilket jeg først blev opmærksom på, efter denne test var gennemført. Dette gjorde, at jeg kun havde 15 GB at boltre mig på, mens jeg heller ikke kunne vælge en alternativ partition. Samtidig er det sandsynligvis en fejl, at det ikke kan lade sig gøre at installere spil i andre mapper en /home-mappen. Om dette er Steams, Ubuntus eller min fejl kan diskuteres, men uanset hvad, så er det ærgerligt.

Mit andet problem var at full screen-funktionen, efter at have fungeret fint første gang, nægtede at aktivere sig. Hver gang jeg prøvede, crashede Steam uden en fejlmeddelelse. Selv ikke efter at have kørt Steam via Terminalen formåede jeg at finde en tilstrækkelig fejlmelding, der fortalte mig nøjagtig, hvad der gik galt. Endnu engang bør det dog pointeres, at Steam er i beta, så enkelte problemer må man jo nok regne med.

Det tredje, og lidt mere mærkværdige problem, er, at Steam med Linux’ understøttelse af Xbox 360s spilkontroller ikke virkede optimalt. Uden at det var det store problem, måtte jeg allokere knapperne på ny i full screen-modus, mens jeg i de fleste af de spil, der understøttede controller, ellers ikke behøvede at gøre dette.

Alt andet, der havde med selve Steam-oplevelsen at gøre, forløb gnidningsfrit.

Du har måske flere Linux-spil, end du tror

Du kan indtil videre ikke købe så mange spil hos Steam, udvalget er ikke imponerende. Dette skal ikke mistolkes, for der er et hav af godbidder, men endnu er der få af de såkaldte store spil at spore. Det nærmeste vi kommer er 2007-spillet Team Fortress 2 samt det nye Crusader Kings II.

På indie- og småspilsiden er der dog meget mere at hente. Her finder man meget af det mest opsigtsvækkende fra de seneste par år som for eksempel Amnesia: The Dark Descent, World of Goo og FTL: Faster Than Light.

Det, som er værd at bemærke, er, at mange af os indieinteresserede sandsynligvis allerede sidder på en guldgrube af spiltitler - uden vi selv ved det og helt uden for Steam. Hvis man har spyttet lidt penge i de mange Humble Bundle-salg, der har hærget internettet de seneste par år, har man nemlig med garanti oparbejdet sig et større bibliotek af Linux-spil. Jeg fik det selv til hele 45 spil på min Humble Bundle-konto – og mange er ikke tilgængelige på Steam så som Bastion, Psychonauts, Braid, Limbo, Legend of Grimrock, Machinarium og Botanicula.

Skal man begive sig ud på et Humble Bundle-eventyr på Linux kan det være værd at bemærke, at flere af spillene giver mulighed for at downloade forskellige installationspakker. Hvis man, som mig, vælger Ubuntu, er det nok lettest at downloade .deb-filer, hvis det er muligt. Disse bliver nemlig åbnet via Ubuntus softwarecenter, og det gør det let at holde styr på installerede spil.

Falder man over et spil, der ikke benytter sig af .deb-formatet - eksempelvis Legend of Grimrocks .sh-fil - kan man konvertere filen ved at højreklikke og vælge ’Egenskaber’ og derefter ’Rettigheder’-fanen. Her krydser du af ved ’Tillad at køre filen som et program’. Når du er færdig, er det bare at dobbeltklikke på filen, så får man mulighed for at åbne installationsprogrammet.

Hvis du går uden om systemer som Steam og Humble Bundle er der mange spiludviklere, der også selv sælger sine spil til Linux. Sidste uge blev for eksempel det meget omtalte indiespil Kentucky Route Zero tilgængelig for Linux-brugere.

Lang vej endnu

Efter at have gennemtestet spillene Crusader Kings II, Trine 2, Kentucky Route Zero, Amnesia: The Dark Descent og Aquaria i Ubuntu, kan jeg konstatere, at Linux som spilplatform er kommet rigtig langt de seneste par år, og med brugervenlige Steam som en tryg base kan det kun gå yderligere fremad fra nu af. Den engang så uigennemtrængelige barriere, der forhindrede nye spiludviklere i at turde tage skridtet væk fra Windows eller Mac er nu blevet brudt, og det er nemmere end nogensinde at sætte sig ind i det alternative gratisoperativsystem.

Læs også: Spilproducent: Windows 8 bliver en katastrofe

Udvalget er fortsat ikke så stort - både på Steam og i det hele taget. Der går nok stadig lang tid før vi kommer til at se Grand Theft Auto, Call of Duty eller Far Cry køre på platformen, og på trods af den store fremgang, så er der ikke meget, der tyder på, at det ændrer sig foreløbig. Selv ikke den engang så Linux-venlige udvikler id Software virker særligt interesseret. Undtagelsen er naturligvis Steam-skaberen Valve, der allerede har udgivet ældre spil. Fornemmelsen er, at deres næste projekt - når det engang kommer - vil blive lanceret til Linux.

Hvor stort set alle de store spiludviklere giver operativsystemet den kolde skulder, så har indiebevægelsen virkelig taget Linux til sig. Det er derfor ganske passende, at netop denne bevægelse har stået for nogle af de mest unikke og spændende spiloplevelser det seneste år med kritiker- og publikumsfavoritter som Braid, World of Goo og Limbo. Har man deltaget i betal-så-meget-du-vil-succesen Humble Indie Bundle, har man også oparbejdet sig et bibliotek af gode indiespil, der utvivlsomt vil tage flere hundrede timer at komme igennem. Som indieplatform er Linux derfor fremragende.

Vores stikprøve viser, at du ofte skal have kraftigere hardware for at køre et spil lige så glidende i Linux som i Windows. Det er let at skyde skylden på markedslederen Windows, der har et jerngreb om udviklermarkedet med programmeringsgrænsefladen DirectX, der kun fungerer til Windows, mens Linux benytter sig af krydskompatible OpenGL. For at dette skal kunne ændres skal udviklerne turde gå væk fra den trygge, komfortable og veldokumenterede grænseflade, som Microsoft har lagt al sin vægt bag.

I dag er Linux ikke et fuldgodt alternativ til Windows til spil, men det kan det blive. Selv om Valve formår at lancere en stue-PC med en super brugervenlig og optimeret grænseflade i løbet af 2013, må man nok forvente, at de fleste spil til Linux, bortset fra Valves eget katalog, vil være af mindre karakter. Spørgsmålet er nu, om markedet tør gå med på Valves eksperiment, eller om Windows har så godt fast i branchen, at det stort set er umuligt.

Se billeder fra testen øverst i artiklen.

Læs også: Ubuntu klar til mobiltelefonen

Læs artiklen på gamer.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.