Amerikanerne siver fra Facebook

Der er færre brugere på Facebook - men Pinterest boomer fortsat, og Google+ stormer også frem, viser ny rapport.

Twitter er et af de sociale netværk, der vokser allermest - og en af de nye brugere er selveste paven
Twitter er et af de sociale netværk, der vokser allermest - og en af de nye brugere er selveste paven

Der er kommet krig på kniven i den sociale verden, og nu ser det ud som om den ellers almægtige konge af de sociale netværk, Facebook, får en mindre ridse i lakken, i hvert fald hvad de amerikanske brugere angår. En ny rapport fra analysebureauet Nielsen Wire afslører nu store forskydninger mellem de sociale netværk og mens Facebooks brugertal er i fald (4 procent færre end for et år siden) er der helt anderledes markant vækst andetsteds på nettet.

Det pyntesyge opslagstavle-agtige sociale netværk Pinterest, fortsætter sin hippe kurs med stjernerne, og har i forhold til sidste år haft en vækst på svimlende 1047 procent. Den heftige vækst i procent skyldes dog især, at Pinterest startede fra et lavt udgangspunkt - men netværket har dog formået at overhale Googles sociale netværk, Google+, der også har været i stor vækst med 80 procent flere brugere nu end for et år siden.

Linkedin står stille

Pinterest er dog med sine 27.223.000 brugere i USA stadig mindre end job-netværket Linkedin (28.113.000 brugere i USA), der overraskende slet ikke har bevæget sig brugertalsmæssigt i USA siden sidste år. Linkedin rider ellers normalt højere på bølgerne i krisetider, fordi folk bruger det sociale netværk som kanal til et jobskifte.

Også Twitter er i fortsat i vækst i USA, hvor der er 13 procent flere brugere end sidste år.

Pinterest har det særkende, at det i forhold til andre sociale netværk er mindre centreret omkring personen i sig selv, men mere om de ting billeder og produkter som folk finder spændende, sjove eller flotte, og derfor poster på netværket.

Apps viser samme tendens

De nævnte tal dækker alene PC-besøgende, men Nielsens rapport indeholder også statistikker over hvordan brugerne bevæger sig på andre platforme. Også blandt de besøgende via apps, boomer både Pinterest (+1698%) og Twitter, (+134%) mens væksten i Google+ er overraskende lille med blot 86 procent.

Google har nemlig fordel af at markedsføre den suverænt største smartphone-platform i verden, Android, hvor Google+- appen er dybt integreret fra fabrikken. Microsofts lidet kendte So.cl-netværk fremgår slet ikke af analysen.

Undersøgelsen rummer bunkevis af andre data om sociale medier, og kan læses her.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.