Varm på den aktive måde

Sveden springer, når man dyrker Hot Yoga halvanden time i et 37 grader varmt rum. Det lyder klamt, men er overraskende behageligt.

Arkivfoto fra hot yoga.
Arkivfoto fra hot yoga.

Allerede i omklædningsrummet hos Nalini Yoga på Christianshavn mærker man det første tegn på, at det ikke er en almindelig yogatime, der er på programmet, men derimod en time med Hot Yoga, yoga i et 37 grader varmt rum.

Det lille omklædningsrum er nemlig så varmt, at det føles som en befrielse at få tøjet af og det minimalistiske yogatøj på. Varmen i den store lyse sal med de buede vinduer føles til at begynde med meget høj, men alligevel overraskende behagelig og meget lidt radiator-agtig.

Selv om den såkaldte Radiant Heat-varme ikke ligger i gulvet, men kommer fra en række paneler i loftet, føles det silkeglatte, hvidmalede betongulv varmt at gå på. Det anbefales, at man lægger sig på sin måtte, inden timen starter, for at vænne kroppen til varmen, og der går ikke mange sekunder, så er illusionen om, at man i virkeligheden ligger på en tropisk strand, total.

Derfor virker det heller ikke grænseoverskridende bare at ligge i top og korte tights. Heller ikke selv om hele den ene væg er dækket af spejle. Det skal nemlig vise sig, at man er så optaget af at holde balancen og mærke den rigtige vej ind i stillingerne, at der slet ikke er tid til at gå i detaljer med sit eget udseende eller de andres undervejs.

Nalini tilbyder forskellige typer yogaklasser i både almindelig stuetemperatur og i en varm sal. Jeg deltager på Hot Yoga Nalini, som er baseret på den klassiske hatha yoga . Lige så stille går undervisningen i gang, med en række solhilsner som opvarmning, og med en nøje instruks om, hvordan man skal forholde sig, hvis man får det for varmt.

Det gælder om at komme langsomt ud af stillingerne og at sætte eller lægge sig ned på måtten, hvis man skulle få lyst til det. Læreren instruerer os i ikke at forlade lokalet uden lige at have talt med hende. Det er der nu ingen, der gør, men mange lægger sig ned undervejs og tager en pause.

Herefter fortsætter timen, der i alt guider deltagerne gennem ca. 50 stillinger. Det er en særlig fornemmelse at mærke, hvordan kroppen på mange måder arbejder nemmere i varmen, end den plejer at gøre. 

Jeg plejer at være en af dem, der ikke sveder ret meget, og mener også selv, at jeg er i ganske god form. Alligevel må jeg konstatere, at jeg efter de første måske 20 minutter (der er intet ur i salen), virkelig kan mærke ansigtskuløren ændres og kropsvarmen stige, og at øvelserne er væsentligt mere fysisk krævende, end jeg havde regnet med.

Lige så stille begynder sveden at pible frem. Og efterhånden som timen går, bliver jeg langsomt dyngvåd af sved, og konstaterer til min undren under en foroverbøjning, at strimer af sved løber ned ad mine skinneben. I en anden øvelse kan jeg betragte min sved stille dryppe ned på måtten, som en vandhane, der ikke er lukket ordentligt.

Programmet slutter med syv minutters afslapning til musik, og så går turen ud til omklædningsrummet, der nu virker køligt. Her konstaterer jeg, at man skal sørge for at tage al sin makeup af inden timen, hvis man ikke vil ligne en kogt pandabjørn efter timen.

Herefter går turen hjem, med højt humør, åben frakke og en indre varme så stor og dejlig, at den holder hele resten af aftenen.

Facebook: Mere om træning og sundhed

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.