Syv myter om sundhed

I bogen ’Verdens bedste kur’ be- og afkræfter forfatterne, Christian Bitz og Arne Astrup, en række myter om sundhed og kost. Her følger et udpluk.

.
.

”Light-sodavand feder ikke”

Kunstige sødestoffer giver sød smag og indeholder færre kalorier.

Men flere undersøgelser tyder på, at kunstige sødemidler ikke udløser samme tilfredshedsfornemmelse som sukker til trods for den søde smag.

Læs også:
Mænd på slankekurser: Kvinder ingen adgang
Dyr mad holder dig slank
Forskere finder sjældent slanke-gen

Det kan resultere i, at man spiser eller drikker mere af noget andet, og så smuldrer ideen med light-produkter. Derfor opfordres der til at begrænse indtaget af alle læskedrikke.

Læs flere myter om sundhed på næste side

”Min overvægt skyldes, at jeg har en lav forbrænding”

Mange overvægtige mener selv, at de er udstyret med et sygeligt lavt stofskifte, så de tager på af den mindste smule mad.

Men forskning viser, at selvom der findes mennesker med en lavere forbrænding end normalt, så er forskellen sjældent af en størrelsesorden, der har betydning for kropsvægten.

Så det er kun i ganske få tilfælde, at personer bliver tykke, selvom de spiser og drikker ekstremt lidt.

Læs flere myter om sundhed på næste side

”Jeg skal på detox-kur for at rense ud”

Detox-kure involverer en bestemt kost eller faste og lokker med alt fra vægttab til smukkere hud og mere energi, da kuren skulle kunne fjerne overflødige affaldsstoffer fra kroppen.

Følg også sundhedsstoffet på Facebook

Men der er intet videnskabeligt belæg for, at udrensningskure har nogen effekt. Kroppen kan snildt selv udskille affalds- og giftstoffer.

Læs flere myter om sundhed på næste side

”Det feder at spise mad sent på aftenen”
En klassisk misforståelse er, at mad, man spiser sent om aftenen, feder ekstra meget.

Kroppen er ligeglad med, hvornår man spiser. Det er det samlede kalorieindtag over en dag, der betyder noget for ens vægt.

Læs også:
Mænd på slankekurser: Kvinder ingen adgang
Dyr mad holder dig slank
Forskere finder sjældent slanke-gen

Danskerne har dog tendens til at spise kalorierige snacks om aftenen. Og ja – de feder.

Læs flere myter om sundhed på næste side

”Kalcium slanker”

Man ved ikke præcis hvorfor, men ja – kalcium i kosten slanker.

Blandt andet fordi kalcium binder fedt i tarmen, som så udskilles med afføringen. Meget tyder også på, at kalcium forebygger, at man bliver for sulten, når man er på slankekur.

Det anbefales at spise 900 mg kalcium dagligt fra blandt andet mejeriprodukter, spinat, broccoli, fuldkornsbrød og mandler.

Læs flere myter om sundhed på næste side

”Fedme er arveligt”

Man kan ikke arve fedme, men man kan arve en genetisk tilbøjelighed til at udvikle den.

Selvom arv og gener spiller en rolle, er det typisk de omgivelser, vi vokser op i, der har betydning for udviklingen af overvægt.

Følg også sundhedsstoffet på Facebook

Vores kost- og motionsvaner spiller altså en stor rolle for vores vægt, uanset hvilke gener vi har.

Læs flere myter om sundhed på næste side

”Stærke krydderier øger forbrændingen”

En række stærke krydderier kan øge forbrændingen en lille smule og dermed hjælpe til at holde vægten nede og øge resultatet af slankekuren.

Følg også sundhedsstoffet på Facebook

Der er for eksempel påvist en effekt på forbrændingen af at spise sort peber, chili, sennep og wasabi – men forvent ikke mirakler.
 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.