Mandler feder mindre end vi troede

Kaloriemængden, vi optager fra mandler, er mindre end hidtil antaget, viser en ny amerikansk undersøgelse. Det kan også gælde andre grove, vegetabilske fødevarer, lyder det fra dansk ernæringsekspert.

Mandler indeholder 529 kcal per 100 gram, men 32 procent af kalorierne optages ikke i kroppen.
Mandler indeholder 529 kcal per 100 gram, men 32 procent af kalorierne optages ikke i kroppen.

Mandler er sprængfyldt med gode vitaminer, antioxidanter, sunde fedtstoffer og desværre - for de fleste - også kalorier. Men nu kan du uden at løbe en ekstra sø tillade dig en håndfuld af den lækre snack.

En ny undersøgelse har nemlig fastslået, at den mængde kalorier, vi optager fra mandler, er 32 procent lavere end hidtil antaget. Og det ser ud til ikke kun at gælde mandler.

- Det kan godt ske, at der på deklarationerne ser ud til at være mange kalorier i nødder, grønt og fuldkornsbrød med hele kerner. Men der er meget, der ikke bliver optaget, forklarer ernæringsekspert Per Brændgaard.

I undersøgelsen publiceret af American Journal of Clinical Nutrition har man målt, hvor mange kalorier, kroppen rent faktisk optager ved at analysere, det man spiser, og det der kommer ud i den anden ende. Og det er altså en mindre mængde, end det, der står på varedeklarationen, da der ikke er taget højde for optagelsesprocenten der.

Per Brændgaard forklarer, at mandler og andre vegetabilske fødevarer på grund af kostfibrene og strukturens størrelse ikke bliver optaget fuldstændigt i kroppen.

- Hvis den fysiske struktur er meget grov, kan mandlerne nå at passere forbi de steder i tarmen, hvor fedtet bliver optaget, siger han.

Derfor er det også afgørende, hvorvidt mandlerne spises hele, som mandelsmør eller måske som mandelolie.

Nedsætter også optagelsen af andre fødevarer

Mandlernes struktur og kostfiberindhold har ikke kun betydning for, hvordan selve mandelen bliver optaget i kroppen, men nedsætter også optagelsen af de øvrige fødevarer, som man spiser dem sammen med, skriver forfatterne bag undersøgelsen.

Personer med et dagligt energiindtag på 2.000-3.000 kalorier, der spiser 84 gram mandler i stedet for samme kaloriemængde letfordøjelig fødevarer, vil dermed reducere sit samlede energioptag med 100-150 kalorier om dagen. Det giver et vægttab på et halvt kilo på en måned.

Per Brændgaard mener derfor, at man bør fokusere mere på grove vegetabilske fødevarer i forbindelse med vægttab frem for de mange proteinrige slankekure, da kød optages meget lettere end mandler.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.