Lad ikke kulden stoppe dig

Sne og minusgrader stiller ekstra krav til dit løb. Men kulden behøver ikke afholde dig fra at vinterløbe.

Det er igen blevet koldt over Danmark, og ifølge DMI står den på kulde og frostgrader frem til februar. Men du behøver ikke at frygte, at din løbeform bliver forringet af den grund. For du behøver nemlig ikke lade hverken frostgraderne eller sneen afholde dig fra at løbe din morgentur. Tager du dine forholdsregler, kan du sagtens vedligeholde din form.
 

Bente Klarlund er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet og leder af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Inflammation og Metabolisme, der forsker i, hvordan fysisk aktivitet gavner sundheden.

- Det er vigtigt at understrege, at kulde ikke behøver være en hindring. Jeg var selv ude og løbe i morges, og det var en frisk energiindsprøjtning og i øvrigt også en smuk tur, siger hun.

Bente Klarlund fortæller, at den kolde luft ikke har nogen effekt på vores iltoptag, så så længe man sørger for at klæde sig godt på, er der ingen risiko forbundet med at motionere i minusgrader. Den kolde luft kan dog fremkalde astmaanfald, fordi bronkierne i vores lunger bliver irriteret. Har man tendens til den slags, ved man det som regel i forvejen og skal bare sørge for at tage astmaspray tyve minutter, før man motionerer.

Hos Danmarks største atletik- og løbeklub, Sparta, understreger direktør Dorte Vibjerg også, at man endelig ikke skal lade sig bremse af det kolde vejr.

- Man skal naturligvis tage sig nogle forholdsregler. Det kan være glat, hvis der ligger sne på vejene, så man kan med fordel sætte tempoet ned. Løber man i nyfalden sne, skal man være opmærksom på, at der er en større risiko for at få skader omkring senerne. Når man løber i sne løfter man benene højere end normalt og det kan overbelaste ens sener i benene, siger hun.

Mål din løberute

Dorte Vibjerg fortæller, at løbere i lande som Norge bruger pigge under deres sko, fordi kan blive tvunget til at løbe i terræn, hvor sneen er dyb. Det er ikke nødvendigt i Danmark med den slags, men det er muligt at anskaffe sig skridsikre sko, der ligesom vinterdæk har lidt flere riller, men ellers burde det være nok at sætte farten lidt ned. Ligesom Bente Klarlund understreger hun, at det er vigtigt at klæde sig varmt på.

- Det er bedre at svede indvendigt end at have en trøje for lidt på. Lag på lag giver den bedste isolation. Vi ser også flere, der løber med luffer i stedet for løbehandsker, fordi lufferne giver mulighed for, at fingrene kan varme hinanden.

Det er altså ikke en mulighed at bebrejde kulden, at man ikke får snøret skoene og kommer afsted. Det er bare på med huen og termo-tøjet.

Facebook: Læs mere om træning og sundhed

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.