Kendte kvinder: Sådan føles stress

I en ny bog fortæller en stribe kendte danske kvinder om deres liv med stress. Fem af dem fortæller i denne artikel, hvad der skete, den dag det gik op for dem, at noget var helt galt....

Pernille Rosenkrantz-Theil kunne ikke overskue tanken om Folketingets åbning.
Pernille Rosenkrantz-Theil kunne ikke overskue tanken om Folketingets åbning.

I den nye bog ”Jeg havde lagt alle viskestykkerne sirligt sammen – i køleskabet,” fortæller ti kendte, danske kvinder om, hvordan stressen overtog styring over deres liv i en grad, så flere af dem end ikke havde overskud til at passe deres egne børn eller smøre frokost.

Bogen er skrevet af journalist Mikala Dirckinck-Holmfeld, som selv oplevede at være på nippet til at få stress, da hun i en periode knap nok havde tid til at hente sit barn i fritidsordningen, fordi arbejdsopgaverne hobede sig op over hovedet på hende.

Derfor besluttede hun sig for at høre en række stressramte kvinders historier om, hvad der forårsagede stressen i deres liv. Og ikke mindst: Hvordan de kom ud på den anden side.

På de følgende sider bringer vi uddrag af bogen. Her kan du læse om øjeblikket, hvor det gik op for fem af de ti kvinder, at de var alvorligt ramt af stress, ligesom du kan læse deres gode råd til at overvinde livsstilssygdommen.

De fem kvinder er:

  • Anja Steensig, studievært
  • Pernille Rosenkrantz-Theil, politiker (S)
  • Christine Feldthaus, livsstilsekspert, foredragsholder m.m.
  • Maibritt Saerens, skuespiller
  • Connie Krukow, formand for Dansk Sygeplejeråd

 

1. Anja Steensig, studievært

Efter flere ugers hårdt arbejde som studievært på TV3’s programserie ”Åbent Hus,” blev Anja Steensig overmandet af stress midt i en travl dag på jobbet.  

Læs hendes beskrivelse af episoden her:

"Da der var en uge tilbage, var der er morgen, hvor jeg mødte ind og kunne mærke, at jeg var fuldstændig hudløs. Gråden havde siddet i halsen på mig, fra jeg vågnede, og jeg sagde til min redaktionschef, at de var nødt til at bære over med mig i dag. Jeg var simpelthen så skrøbelig. De var nødt til at passe på mig. Men alle på holdet var kørt rigtigt meget ned, og der var ingen, der havde noget overskud.

Efter et par timer kom jeg ud i en diskussion med min redaktionschef, hvor jeg opførte mig primadonnaagtigt og helt utilladeligt. Jeg kan huske, at min redaktionschef gik helt tæt på mig, så vi stod ansigt mod ansigt, og pegede på mig og sagde: ”Det der… Det er bare ikke i orden!” Og så brød jeg fuldstændig sammen.

Det hele krakelerede inden i mig. Og jeg begyndte at stortude, og så tudede og tudede og tudede jeg. Jeg fik lagt makeup igen. Men hver eneste gang jeg havde fået lagt makeup, brød jeg tudende sammen. Jeg tror, jeg fik lagt makeup fem gange, før vi måtte give op."

Anjas råd mod stress:  Find en vej ud

"Hvis du alligevel føler, du er på vippen til at gå ned med stress, så find en vej ud. Find ud af, hvad du har af muligheder. Er der en, du kan gå til og få lettet noget af arbejdsbyrden? Er der nogen åbninger? Er der noget, du selv kan gøre? Husk, at ingen er uundværlige. Heller ikke dig."

2. Pernille Rosenkrantz-Theil, politiker

En lang periode med valgkamp i 2005, et brudt parforhold og hjælpearbejde i Indien efter Tsunami-katastrofen gjorde Pernille Rosenkrantz-Theils nerver tyndslidte.

Læs Pernille Rosenkrantz-Theils beskrivelse af sin sidste arbejdsdag, før hun sygemeldte sig med stress:

"Jo tættere vi kom på åbningen af Folketinget, jo mere sindssyg blev jeg ved tanken om, at jeg skulle til at tage mig af alle de sager igen. Jeg blev mere og mere irritabel og fik en dag svinet min sekretær til over et eller andet ligegyldigt.

Og så sagde hun til mig, at nu skulle jeg kraftedeme gå hjem og erkende, at jeg havde stress, i stedet for at svine alle folk, der kom forbi mit kontor, til.

Og hun havde knap fået sagt sætningen færdig, før jeg tænkte, at det vidste jeg egentlig godt. Det var det, der skulle til. Jeg ringede til min suppleant og sagde, at nu skulle hun i Folketinget. Så gik jeg ind og satte en kasse øl på sekretærens bord. Og så gik jeg hjem og kom ikke igen før året efter."

Pernilles råd mod stress:  Få professionel hjælp

"Jeg vil ikke anbefale nogen at gennemgå et stressforløb uden en psykolog. Det handler om at snakke med en, der ved, hvad det er, og som er uddannet til at tage sig af det. Min psykolog gav mig nogle redskaber, som jeg kunne bruge til at håndtere stressen med."

3. Christine Feldthaus, livsstilsekspert, foredragsholder, projektleder i reklamefirma m.m.

For livsstilseksperten Christine Feldhaus opstod stressen, da hun skulle presse sit barn ind i sin i forvejen travle kalender.

Læs hendes egen beskrivelse af, hvordan stressen overmandede hende i en periode, hvor der ikke var plads til både barn og arbejde:

"Når ungen fik øjenbetændelse, hvilket de gør nonstop, når de starter i daginstitution – og der blev ringet fra institutionen og sagt: ”Så er der tåreflåd fra højre øje. ” Så sad man bare og tænkte: ”Åh nej, nej, nej…” For man vidste, at nu skulle ungen hentes.

Og man sad i et møde med 24 mennesker, som det havde taget halvanden måned at samle, og ens mand havde også et direktionsmøde, og så startede stressen – for hvem tager den så? Her begyndte det, jeg kalder for spasmer i spiserøret i mit liv. Det var sådan nogle kramper i spiserøret, der føltes ligesom et hjerteanfald. Jeg var nødt til at sidde op og sove for ikke at få refluks.

Mens det var værst, kunne jeg heller ikke spise, når jeg var på arbejde. Hvis jeg prøvede at spise frokost inde på bureauet, så voksede maden inde i munden på mig, og jeg måtte spytte den ud igen.”

Christines råd mod stress: Du kan ikke nå alt

"Det går galt, når man både vil skrive et mødereferat, give et interview og bage en pladekage til børnehaven. For så bliver man sur over, at man ikke har tid til at pynte kagen fint. Og det er den situation, man ikke skal sætte sig selv i."

4. Maibritt Saerens, skuespiller

Da skuespillerinden fra blandt andet Krøniken og Sommer sagde ja til at være formand for Folkegaven ved kronprins Frederik og kronprinsesse Marys bryllup, skulle hun pludselig lægge mange kræfter i at bestyre et projekt, hun ikke brændte for og ingen erfaring havde med. Og det gav hende stress.

”Fra det øjeblik, jeg sagde ja til at være formand, var der situationer, hvor jeg blev helt kold over det hele, fik hjertebanken og en grådkvalt fornemmelse af afmagt og raseri i hele kroppen.

For eksempel var der en situation, hvor jeg fik at vide, at jeg skulle lede et møde, to minutter inden mødet begyndte. Sandsynligvis fordi der var kamera på, og så skulle det jo se rigtigt ud på billedet. Men jeg var overhovedet ikke forberedt, og sådan noget skal man jo forberede sig til. Alligevel sagde jeg ja til at lede mødet i stedet for at mærke efter i mig selv og finde ud af, om jeg overhovedet havde lyst til at lede et møde. Jeg gjorde det bare, og det var rent show off.

Der opstod pinagtige situationer, som jeg lavede lidt fis med, men det var ren overlevelse – i bund og grund var jeg rasende."

Maibritts råd mod stress: Stå tidligt op og mediter

"Jeg står op en time tidligere, end jeg ellers ville gøre, og enten løber jeg en tur, eller også dyrker jeg yoga. Bagefter mediterer jeg i 50 minutter. På den måde får jeg skabt et personligt rum til mig selv. Og det er en fed begyndelse på dagen."


5. Connie Krukow, formand for Dansk Sygeplejeråd

Connie Kruckow opdagede, at hun havde stress, da hun begyndte at græde på talerstolen til en kongres i Dansk Sygeplejeråd uden at kunne forklare hvorfor.

"Bagefter blev kongressen rundet af, og folk gik hjem. Jeg skulle interviewes af vores fagblad, og jeg græd og græd og græd. Alle troede, at det var, fordi jeg var ked af resultatet, men sådan havde jeg det ikke indeni. Jeg vidste faktisk ikke, hvorfor jeg græd.

Jeg kørte hjem til Hillerød, og jeg havde det rigtigt dårligt indeni. Jeg syntes, at jeg var nødt til at gå en tur, men jeg turde ikke. Da jeg så mig i spejlet, var jeg fuldstændig gråhvid i hovedet. Jeg lignede Døden fra Lübeck. Jeg lagde mig ud på sofaen, og vandet løb ud af øjnene på mig.

Jeg syntes godt nok, at det var mærkeligt. ”Gad vide, om jeg har stress,” tænkte jeg. Så jeg tændte for computeren og begyndte at læse nærmere om stresssymptomer på nettet."
 
Connies råd mod stress: Systematiser ”helle-tiden”

Sørg for at plotte ”helle-tid” ind i din kalender, så du ikke booker dig selv fuldt ud med møder. Det giver dig også tid til at tænke fremad og overskue dit arbejde.

Alle citater og gode råd er taget fra bogen  ”Jeg havde lagt alle viskestykkerne sirligt sammen – i køleskabet”, hvor du kan læse flere kvinders stress-historier og mange flere gode råd.

Læs mere om stress:

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.