Fodbold giver din sundhed et kick

Hvis du vil forbedre din styrke, udholdenhed, knogletæthed samt forebygge hjerte-kar-sygdomme på samme tid, er det bare med at komme ud på grønsværen.

Fodbold med drengene eller pigerne er ikke kun hyggeligt, det kan både forlænge og forbedre dit liv.

For selv om det er en lystsport, er der mange sundhedsmæssige gevinster at hente på sidelinjen, både på kort og langt sigt.

Det viser en stribe danske og internationale forskningsresultater ifølge forskere fra Københavns Universitet.

Læs også:
Få mest ud af fodboldtræningen
Stylede fodboldstjerner med sexfaktor

Styrke og udholdenhed i samme pakke

Det særlige ved motionsfodbold er effekten på den fysiske kapacitet. Peter Krustrup, der er lektor ved Institut for Idræt på Københavns Universitet, anslår, at en tur med bolden på græsplænen kan give tilsvarende resultater som ved en kombination af intervalløb og styrketæning.

Man kan altså gavne både udholdenhed, kondital og styrke i samme omgang ved at spille fodbold.

"Der er mange fordele ved motionsfodbold. Det er let at organisere uden en personlig træner, man får en god kombination af udholdenhed og styrketræning og så betyder det ikke noget, om man har spillet før - resultaterne er lige store uafhængigt af form, køn og dygtighed. Det er bare at komme igang," siger Peter Krustrup, der er hovedansvarlig for forskningsprojektet.

Læs mere om forskningsprojektet her

Fodbold forebygger

Undersøgelserne viser, at fodboldtræningen påvirker forskellige hjerte-kar-risikofaktorer på både kort og lang sigt. Det gælder blandt andet kondital, kolesterol, fedtforbrænding, fedtprocent og hjertefunktion.

Ud af en blandet gruppe mænd og kvinder, har alle tabt sig 1,5 - 3 kilo ren fedt ved at træne to timer om ugen i tre måneder. Det er den anbefalede mængde træning for at vedligeholde de positive effekter.

I et forsøg med inaktive mænd med for højt blodtryk er det desuden bevist, at der sker en markant reduktion af hvilepuls, blodtryk og fedtprocent med bare 3 måneders fodboldtræning.

Ny viden om knogler

Et andet forsøg med kvinder før overgangsalderen viser, at det er muligt at opnå en større knogletæthed efter 4 måneders træning.

"Det er et spektakulært resultat, for der har været tvivl om, hvorvidt man kan påvirke knoglerne hos voksne, men nu ved vi, at det kan lade sig gøre," siger Peter Krustrup.

Ved også at sammenligne 70-årige mænd, der har spillet regelmæssig fodbold med inaktive jævnaldrende og 30-årige, der ikke har spillet fodbold, viste det sig, at de ældre fodboldspillere har lige så god balance og muskelstyrke som 30-årige.

Forskningsprojektet startede i 2003 og har involveret 50 forskere fra syv lande. Peter Krustrup, der har stået i spidsen, vil meget gerne føre forskningen videre til andre boldspil.

Læs mere om forskningsprojektet her

Indtil videre kan resultaterne være til glæde for de danskere, der allerede dyrker motionsfodbold. Danmarks Idræts-Forbund anslår, at mellem 300.000 og 500.000 danskere spiller fodbold på foreningsniveau.

Læs også:
Få mest ud af fodboldtræningen
Stylede fodboldstjerner med sexfaktor

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.