Enkelt tip kan booste din sundhed

Diæter og slankekure kan være gode nok. Men et enkelt råd kan forbedre både den enkeltes sundhed og folkesundheden, dokumenterer stor britisk undersøgelse.

Nøglen til lavere vægt og mere sundhed er ikke altid at spise mindre mad eller følge en kompliceret diæt. 

I stedet kan man spise, som man plejer, men blot sørge for at skære ned på fedtet. Det virker hurtigt. Det virker langsigtet. Og det virker uden at man behøver komme ud i de store og svære kostomlægninger.

Sådan lyder konklusionen på en ny britisk undersøgelse, hvor forskere nu har dokumenteret, hvad man måske nok havde en fornemmelse af: Det er fedtmængden, der er hovedskurken. Man behøver ikke spise mindre mad og anderledes mad for at blive sundere og slankere. Man skal bare sørge for at erstatte de fedeste madvarer med nogle knap så fede. F.eks. erstatte fed ost med mager ost, erstatte sødmælk med skummetmælk, erstatte fed yoghurt med mager yoghurt, skære fedtet af kødet og lave en mager dressing til salaten i stedet for en fed osv osv.

Hvis man gør det, vil man ikke blot gå ned i vægt, man vil også nedbringe sit BMI, sit taljemål, sit kolesteroltal, sit blodtryk samt sin risiko for kredsløbssygdomme og en række kræftsygdomme.

Det skriver BMJ - British Medical Journal - på baggrund af en undersøgelse, der samler op på ikke færre end 43 enkelt-undersøgelser med i alt 73.589 deltagere.

I gennemsnit tabte deltagerne sig knap to kilo ved IKKE at gå på slankekur men blot spise mindre fedt. Ikke nogen mirakelkur, men nok til, at resultatet både kunne måles på taljen og på folks BMI. Og samtidig opnåede de altså en stribe andre langsigtede sundhedsfordele, skriver BMJ og Drugs.com

Perspektivet i undersøgelsen er da heller ikke primært den enkelte person, der gerne vil tabe sig eller leve sundere. I følge forskerne kan undersøgelsens resultater spille en afgørende rolle for, hvordan man kan forbedre folkesundheden globalt, nemlig ved at udbrede anbefalingen om at spise mindre fedt.

- Effekten er ikke dramatisk, som hvis man går på slankekur. Vi har specifikt kigget på folk, som skar ned på fedtet uden at have til hensigt at tabe sig, så de blev ved med at spise en normal mængde mad. Det, der overraskede os, var, at de rent faktisk tabte sig, at deres BMI blev lavere og at deres taljer blev slankere, siger Dr. Lee Hooper, som ledede studiet, ifølge BMJ. 

Og det skyldes, at kalorier fra fedt er de værste. Både fordi fed mad indeholder flere kalorier, og fordi fedt i maden giver os lyst til at spise mere, siger Sharon Zarabi til Drugs.com. Hun er ernæringsekspert og træner på Lenox Hill Hospital i New York City.

- Hvis du spiser mindre fedt, så får du både færre kalorier, og du vil samtidig få mindre trang til at overspise, siger hun.

Ifølge Dr.  Hooper er det vigtigste for den enkelte, at der netop ikke er tale om en kur, så man skal ikke gå til yderligheder, men kun skære ned på ting, som man kan undvære på længere sigt.

Herhjemme har bølgerne i efterårets løb gået højt i netop diskussionen af slankekur kontra ikke-kur, og fremtrædende kosteksperter har angrebet hinanden i striden om, hvad der virker bedst: En veltilrettelagt diæt eller små skridt på vejen mod varigt vægttab. Striden har blandt andet stået om, hvorvidt de små skridt er nok for folk, der virkelig har brug for at tabe sig, eller om de bliver ladt i stikken:


Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.