Dit søvnbehov skifter med årstiden

Vi sover en halv til en hel time mere i døgnet, når vi er i de mørkeste måneder. Hvis vi altså gav os selv lov. Nyeste forskning viser, at vores biologiske system er mere påvirket af lys og mørke end antaget.

Selv om det langsomt er begyndt at gå fremad med mere dagslys, befinder vi os stadig i den mørkeste tid på året. Hvis vi gav pokker i vækkeure og lod vores biologiske system bestemme, ville vi automatisk sove mellem en halv og en hel time mere i døgnet om vinteren.

- Den nyeste forskning viser, at lys og mørke påvirker vores biologiske system mere, end man hidtil har troet, siger søvnforsker Mikael Rasmussen fra firmaet Center for Stress og Trivsel.

Han henviser til søvnforskning, der viser, at vores krop udskiller mere af stoffet melatonin i vores blod, når vi befinder os i de mørke måneder. Et hormon, som antages at have en regulerende effekt på døgnrytmen hos dyr, planter og mennesker.

- Vi er biologiske væsener, som gennem evolutionen er blevet udstyret med et højt udviklet nervesystem. Et system med specialiserede områder i hjernen og et hav af funktioner, som også er i stand til at regulere vores søvnbehov afhængig af årstiden, og dermed lys og mørke, forklarer Mikael Rasmussen.

Før Edison opfandt det elektriske lys i 1879, var det almindeligt, at man delte sin søvn op i to blokke. Typisk sov man i en mørketid på mellem tre og fem timer. Derefter var man vågen i en til to timer, og sov igen tre til fem timer.

- Det er samme søvnmønster, hvis man anbringer en forsøgsperson 14 timer i mørke, siger Mikael Rasmussen. - Der er åbenbart en evolutionær grund til, at nogle har svært ved at sove om natten.

En undersøgelse fra Rockwool-fonden fra 2009 viser, at 1/3 af voksne danskere ikke får søvn nok i forhold til de anbefalede syv til otte timer. 1/3 sover for meget og 1/3 får den mængde søvn, der er anbefalet.

Mikael Rasmussen mener ikke, at der er grund til at være urolig, hvis man hører til dem, der nat efter nat vågner efter tre–fire timers søvn.

- Hvis man vågner efter de første timers søvn, skal man ikke begynde at ligge og stresse over, at man ikke kan falde i søvn igen med det samme. Lige præcis de timer er det stadie, hvor kroppen er mest afslappet, så man kan jo bruge den tid til at ligge og reflektere eller bare slappe af.

Ifølge søvneksperten har der været en tendens til at problematisere det, hvis man ikke kan sove de anbefalede syv til otte timer.

- Det er der ingen grund til, for søvnbehovet er meget individuelt. Når man siger syv timer som det magiske tal, er det ud fra fra statistiske beregninger og det gennemsnit, som folk sover.

Også de anbefalede 18 grader i soveværelset er anbefalet ud fra statistiske beregninger.

Hvad der ifølge Mikael Rasmussen er særlig vigtigt for vores biologiske system i de mørkeste måneder, er at få mest muligt lys om dagen og til gengæld sørge for, at der mørkt om natten. Helt mørkt.

Plus:

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.