Bliv gladere og sundere med vinterbadning

Selv om sne og kulde er landet, er det ikke for sent at blive vinterbader. Første gys kan du for eksempel få i det nye vinterbad på Bryggen i København.

1. december blev Vinterbad Bryggen indviet. I starten af det nye vil medlemmer også have adgang til mobile saunaer.
1. december blev Vinterbad Bryggen indviet. I starten af det nye vil medlemmer også have adgang til mobile saunaer.

Det er ikke længere kun i sommerhalvåret, man kan nyde godt af en dukkert midt i København. I weekenden blev det nye vinterbad på Bryggen indviet, og dermed er der nu endnu en mulighed for at lege viking og nyde kuldechokkets positive effekt på både krop og sind.

I starten af det nye år får Vinterbad Bryggens medlemmer også adgang til mobile saunaer. Og på sigt håber man at kunne gennemføre et større projekt med saunaer og termiske bade, som Arkitektfirmaet BIG har tegnet.

Og selv om den uofficielle sæson for vinterbadning går fra oktober til april, er det ikke for sent, at springe med på den kolde bølge.

- Man kan sagtens starte nu. Jeg startede selv for mange år siden i februar måned. Men de fleste vælger at forsætte deres sommerbadning ud på efteråret og vinteren, siger Klaus Slavensky, der er forfatter til bogen "Vinterbader".

Det første møde med det iskolde vand kan ifølge Klaus Slavensky være en voldsom oplevelse. 

- Når vinterbaderne møder kulden, er det lidt ligesom at møde muren i et maraton. Men det gælder om at få styr på vejrtrækningen og tælle til ti, så man når at få den gode oplevelse med, siger han.

Men man skal ikke blive i vandet for længe, da kroppen efterhånden bliver mere følelsesløs, og kroppens faresignaler forsvinder.

- Der er bare et hurtigt dyk, max ti svømmetag, og så op igen, siger han.

Bliv høj af kuldechok

Det er til gengæld også nok til, at kroppen reagerer. Når man hopper i vandet, får man først og fremmest et kuldechok. Man gisper og hyperventilerer, forklarer Teit Mantoni, der er anæstesilæge på Rigshospitalet og har forsket kuldechok.

Pulsen stiger, blodtrykket stiger og blodkarrene trækker sig sammen og fører blodet ind til hjertet og de indre organer. Når man så kommer op af vandet igen, vil blodet søger ud i fingre og tæer igen og give en følelse af varme i hele kroppen.

- Samtidig bliver der frigjort endorfiner i kroppen, som gør, at man føler sig helt høj. Men for at opnå lykkefølelsen, kræver det, at kroppen når at vænne sig til kuldechokket, siger Teit Mantoni.

Immunforsvaret styrkes

Det er til gengæld ikke så entydigt, hvordan vinterbadningen påvirker sundheden. Men ligesom med intervaltræning i sport, så ser det ud til, at de små påvirkninger af ekstremt kuldechok gør immunforsvaret stærkere, så kroppen bedre kan modstå kulde i hverdagen, forklarer Teit Mantoni.

Ifølge Klaus Slavensky viser finske undersøgelser, at den positive effekt på immunforsvaret er endnu større, hvis man bagefter går i sauna, da temperaturforskellen dermed bliver endnu større.

Teit Mantoni slår dog fast, at den største effekt man oplever ved vinterbadning er lykkefølelsen. 

Find en vinterbadeklub

I København er Vinterbad Bryggen er langt fra det eneste sted, hvor du kan springe ud som vinterbader.  Der findes flere klubber både på Amager, ved Svanemøllen, i Charlottenlund, Ishøj, Vallensbæk og ved Sluseholmen. Du kan se et kort over vinterbadeklubber i hele landet, samt adresser og priser her

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.