Spil

På online-shopping hos Nintendo

Nintendo Wii U lancerer sin virtuelle spilbutik – vi har testet tre af åbnings-tilbuddene.

Enhver konsol med respekt for sig selv og sine brugere må have en online-butik. Et sted, hvor man nemt og bekvemt kan købe spil til maskinen, særligt de titler, som af den ene eller den anden grund ikke kan købes i de fysiske butikker. Da jeg for et par uger siden skrev om Nintendo Wii U her på siden, var det uden adgang til dens onlinebutik, som endnu ikke var åbnet. Det er den nu, og derfor begav jeg mig på shopping-tur for at tjekke udvalget.

Helt som forventet er udvalget i Wii Us onlinebutik lige nu ikke på højde med det, man finder hos konkurrenterne PS3 og Xbox 360. Især blandt de download-eksklusive titler er der ikke meget at vælge imellem, og »Chasing Aurora« ligner umiddelbart det eneste rendyrkede indie-spil på hylderne.

Spillet handler i bogstaveligste forstand om at flyve som en fugl, og det begynder rigtigt lovende. Udviklerne fra Broken Rules har skabt et indbydende og grafisk anderledes spilunivers, og jeg (og i særdeleshed min 4-årige datter) brugte lang tid på bare at flyve rundt på introskærmen og nyde den ubesværede styring af fuglene. Derefter gik vi i gang med at udforske de forskellige spilformer, og efter at have testet den meget kortevarige singleplayer-del, som grundlæggende består af tyve baner, man skal styre sin fugl gennem på tid, stod det klart at »Chasing Aurora« er lavet med socialt spil for øje.

Her kan op til fem spillere styre hver sin fugl samtidig, og man kan så deltage i forskellige turneringsformer. Den bedste af dem er en version af det gode, gamle dåseskjul, hvor en spiller styrer ved hjælp af Wii U’s gamepad, mens de øvrige bruger de traditionelle Wii-controllere. Gamepad-spilleren kan så »fryse« de andre spilleres fugle ved at røre dem med sin fugl, og omvendt gælder det for de øvrige om at befri de spillere, som er blevet frosset. Ganske sjovt og kaotisk, men til gengæld ikke specielt holdbart i længden. »Chasing Aurora« lander derfor på tre ud af seks stjerner.

Finske Frozenbyte har længe haft stor succes med deres »Trine«-spil og udgaven til Wii U, som er det oprindelige »Trine 2« tilsat lidt ekstra indhold, viser tydeligt hvorfor. Først og fremmest er spillet et visuelt overflødighedshorn. Frozenbyte har skabt en trylleskov så farverig og indbydende, at det kan være svært at koncentrere sig om det væsentligste, nemlig at hjælpe tre eventyrfigurer med at samarbejde om at løse gåder, og i sidste ende hjælpe skovens prinsesse med at fjerne den ondskab, der er kommet snigende ind i hendes ellers så fredfyldte rige.

Men mens grafikken fungerer forbilledligt på Wii U er det paradoksalt nok samarbejdsformen, som falder lidt igennem på den nye platform. Spiller man alene og bruger gamepad’en til at klare udfordringerne ved at veksle mellem de tre figurer er det ikke noget problem, for her kan man bruge pad’ens trykfølsomme skærm til at affyre tyvetøsens pile og flytte troldmandens magiske kasser rundt, hvilket er bydende nødvendigt for at klare gåderne. Men inviterer man andre til at være med, må de nøjes med at bruge Wii-controllerne til at styre hver sin figur, og det er ikke altid problemfrit. »Trine 2: Director’s Cut« er dog stadig et besøg og fire ud af seks stjerner værd.

Du bruger én styrepind til at kontrollere et lille rumskib, og den anden til at skyde med. Dette simple, men sindssygt vanedannende koncept er gået sejrrigt gennem spilhistorien på skuldrene af klassiske skydespil som fx »Robotron: 2084«, »Super Stardust« og »Geometry Wars«. Med »Nano Assault Neo« har Wii U fået sin helt egen version, og selvom det på alle måder undgår at byde ind med nyskabende elementer, er det sin vægt værd i guld for spillere med hang til at koble hjernen fra og lade aftrækker-instinkterne råde.

Spillet gælder i al sin enkelhed om at overleve bølger af fjendtlige angreb ved at pløkke alt der bevæger sig. Dit lille rumskib befinder sig i en smukt visualiseret verden, skabt af celler som flyder rundt i en organisme, og hver bane er et zoom ind på en celle, som dit rumskib frit kan navigere rundt på. Herefter er det bare med at skyde, flygte, samle power-ups og slutteligt besejre en boss, hvis død giver adgang til den næste celleverden. Det lyder og er temmelig hjernedødt, men det i en grad, så man ved længere tids spil nærmer sig en zen-lignende tilstand af koncentration og tommelfingerdans. fire ud af seks stjerner.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.