Spilanmeldelse

Advarsel: Kun til seriøse spillere

På elegant vis demonstrerer »XCOM 2« krigens alvor og de tunge beslutninger, der ligger bag ethvert træk i en krisesituation.

Kun enkelte svipsere afholder »XCOM 2« fra at få topkarakter.
Kun enkelte svipsere afholder »XCOM 2« fra at få topkarakter.

Der findes kritikere, der kalder computerspil for afslappende tidsfordriv. En slags overspringshandling for de, der ikke har bedre at tage sig til.

Hver og en af disse nej-sigere burde tvinges til at installere »XCOM 2« på deres computer og i løbet af 20 timer lære, hvad det kan kræve såvel intellektuelt som menneskeligt at være »gamer«.

Når nu kan står i kursiv, skyldes det, at der selvfølgelig findes horder af hjernedøde spil, man kan spilde sin tid med. Lykkeligvis er »XCOM 2« ikke et af dem.

Det falder til gengæld i den voksende bunke af spil, der henvender sig til de mere seriøse spillere. De, der tør investere såvel timer som hjernekapacitet og følelser i spillene.

»XCOM 2« er et taktisk krigsspil, hvor man styrer hver enkelt bevægelse ens soldater (oftest fire af gangen) foretager i missionerne.

Skal de lægge et baghold, skal de flygte, skal de kaste en røgbombe for at lægge et slør ud over.

Det er turbaseret, hvilket vil sige, at først rykker spilleren sine tropper, og så reagerer computermodstanderen. Det starter med forholdsvist simple kommandoer, men efterhånden som man slæber fjendens lig og udstyr med hjem på basen, hvor ingeniører og videnskabsfolk sidder klar til at obducere dem, får man mere og mere legetøj i kampsituationerne.

Realistisk krigssimulation

Selv om det er »menneskene mod rumvæsnerne« og ikke »USA mod ISIS« føles selve krigssimulationen realistisk og detaljeret nok til, at man føler sig inspireret og ustandseligt arbejder på at forbedre sin indre krigs-strateg. Når en tilsyneladende mission lykkes, spreder glæden sig i hele kroppen som en steppebrand. Modsat kan det gøre ondt helt ind i sjælen at miste fire af sine yndlingssoldater efter en taktisk brøler.

Kendere af spillets forgænger, »Xcom: Enemy Unknown« fra 2012 (der i sig selv var en genoplivning af Xcom-serien tilbage i 90erne), kan glæde sig over, at der er masser af nye muligheder i »XCOM 2«, og at spillet på stort set alle punkter er blevet bedre.

Både på krigsmarken og hjemme på basen bliver alt i endnu højere grad end før sat på spidsen, og man tvinges ustandseligt til at træffe hårde valg. Hvad skal man forske i? Hvilke soldatter skal med på næste mission?

En af de mest imponerende facetter ved »XCOM 2« er, at det er blevet muligt at snige sig rundt mellem fjenderne. Faktisk kan man nøjes med en enkelt ninja-agtig helt i flere af missionerne og infiltrere baserne helt solo. Det klæder spillet og genren generelt med muligheden for en endnu mere tænksom tilgang end tidligere.

Der findes dog enkelte svipsere hist og her, der afholder »XCOM 2« fra den absolutte topkarakter. Personligt finder jeg ikke historien ambitiøs eller original nok. Det betyder dog langt fra, at man keder sig undervejs.

Et andet – og større – minus er, at den kunstige intelligens svigter af og til. Oftest reagerer computermodstanderen hårdt og ubarmhjertigt på ens træk, hvilket er en ros. Men af og til foretager computeren valg, der er så håbløse, at man bliver revet ud af det ellers så indlemmende spil og bare må ryste på hovedet.

Når det er sagt, bør alle fans af taktiske krigsspil kaste sig over denne udgivelse øjeblikkeligt. Spilskeptikerne ville som nævnt også kunne lære en hel del, men måske skulle de alligevel starte på et lidt lavere niveau, inden de er i stand til – og værdige til – at opleve »Xcom 2«.

Et godt sted at starte ville være iPad-udgaven af forgængeren »Xcom: Enemy Unknown«, der lige nu koster 79 kr. i appstore.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.