Dans

Syv superdygtige dansere i Dansehallerne

Dansk Danseteaters »Carmina Burana« er et yderst stemningsfuldt værk fyldt med groteske, skrøbelige og sælsomme skikkelser.

Hele ensemblet på scenen. Foto: Søren Meisner
Hele ensemblet på scenen. Foto: Søren Meisner

Det tegnede godt allerede i sommer: Dansk Danseteater til Copenhagen Summer Dance i Politigården gav smagsprøver på den nye forestilling »Carmina Burana« til Carl Orffs dramatiske kor- og orkesterværk, skabt over middelalderdigte om bl.a. forår, kærlighed og druk.

Og det er nu lykkedes de to prisbelønnede koreografer, italienske Fabio Liberti og brasilianske Alessandro Sousa Pereira der begge er fra Dansk Danseteaters egne rækker, at kreere en velfungerende todelt helaftensforestilling til den storslåede musik med de underfundige, stemningsfulde og også samfundssatiriske middelaldertekster.

I første del, der er koreograferet af Fabio Liberti, er der associationer til både commedia dell’arte, klovner og marionetter i fremstillingen af bedende nonner, trippende tjenestefolk samt hoffolk med ridderattituder.

Stærk og ekspressiv er Emily Nicolaous smidigt bølgende solo, hvor hun med ansigtet skjult af sit lange hår ligner en blindet spedalsk eller søgende vildfaren, mens Jernej Bizjak i sin fine indestængte og kantede solo sender tankerne til både den sørgmodige Pierrot Lunaire og den frihedssøgende Petrusjka.

Middelalderens mørke understreges af Jacob Bjerregaards flotte lysdesign med såvel dunkel belysning som stærke kontraster mellem lys og mørke. Det gælder også i Alessandro Sousa Pereiras anden akt, der er mere abstrakt i sin fremstilling af gårdpladsens krumbøjede og sælsomme skikkelser.

Bevægelsesmæssigt benytter Pereira et mere plastisk og organisk bevægelsessprog, og flere gange giver hans groteske og tragikomiske middelaldermennesker associationer til Michael Kviums malerier og minder os om menneskets til alle tider naragtige og tåbelige fremtoning.

Som glade tosser tripper danserne af sted til sangen »Veni Veni Venias«, og der er sjov kontrast mellem den smukke sopransolo »In trutina« og dansens kejtede, kropslige udtryk.

Men det er ikke mindst menneskets ængstelighed og skrøbelighed i dets evige kamp og higen efter lys og lykke, vi oplever, bl.a. i slutscenen til korsatsen »O Fortuna«, der også åbner »Carmina Burana«.

I alt syv superdygtige dansere er med på scenen. Men Dansk Danseteater har hele to hold til den fysisk krævende forestilling, der efter spilleperioden i Dansehallerne skal videre på en to måneder lang turné rundt i landet.

Hvad: »Carmina Burana«.

Hvem: Dansk Danseteater. Koreografi og scenografi: Fabio Liberti og Alessandro Sousa Pereira. Musik: Carl Orff. Lys: Jacob Bjerregaard. Kostumer: Åsa Gjerstad.

Hvor: Dansehallerne, sidste dag 24. januar. Herefter danmarksturné.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.