Teater

Sarah Bobergs flotte enetale

Glimrende skuespilpræstation af Sarah Boberg som den ukuelige Winnie i »Glade dage« på Teatret ved Sorte Hest, hvor Klaus Rifbjerg har nyoversat Becketts mange ord.

Sarah Boberg er Winnie og Paw Henriksen Willy i »Glade dage«. Foto: Robin Skjoldborg.
Sarah Boberg er Winnie og Paw Henriksen Willy i »Glade dage«. Foto: Robin Skjoldborg.

»Det er det, jeg finder så vidunderligt. At menneskene ændrer sig til de skiftende forhold.« Hun skulle tale for sig selv, Samuel Becketts ukuelige heltinde i »Glade dage«, Winnie, hende der sidder i skidt til midt på livet, snart til halsen. Det gør hun sådan set også. Taler. For sig selv. For hvor meget er den ægtemand, der kravler rundt et sted lige i nærheden, længere i stand til at opfatte?

Winnie taler, taler, taler under den bankende sol – dag ud og dag ind. Uden meget håb om at det bliver bedre i morgen. Alligevel bevarer hun ukueligt optimismen. Så længe jeg pludrer, så længe lever jeg! Hun nægter at lade sig slå ud til trods for de tab, hun allerede har lidt og fortsat lider.

På Teatret ved Sorte Hest, hvor iscenesætter og teaterchef Maria Walbom før har bevist, at hun har en god forbindelse til den irskfødte absurdist Beckett og hans moderne klassikere, er turen nu kommet til næsten-monologen »Glade dage«.

Beckett er svær. Men det må for alt i verden ikke se svært ud at spille ham. De mange ord, her forbilledligt nyoversat af Klaus Rifbjerg, skal forvandles til teater. Og den skuespiller, der påtager sig opgaven at give liv til Winnie i skidtstakken, må for alt i verden ikke gøre hende for docerende afklaret. For bevidst.

Pointen er jo, at stakkels Winnie måske nok på overfladen er snusfornuften selv, der fryder sig over at have styr på sin lilleverden – de få genstande hun har tilbage her i verden – parasollen, tasken med forstørrelsesglas, læbestift, tandbørste og revolver. Men nede under skal hun have en afgrund af rådvildhed, tvivl og bange anelser i sit møde med altings meningsløshed, herunder menenskelivets.

Det har Sarah Boberg heldigvis forstået i sin varierede præstation fint sekunderet af Paw Henriksen som hendes reducerede mage. For ganske vist kan hun se medvidende på publikum og slå stort ud med armene mod himlen, mens smilet spærres på vid gab, og stemmen pludrer med tilkæmpet optimisme.

Men snart sniger usikkerheden sig ind i de store babyglugger – ubevidst bevidst om at snart kommer tiden, hvor det hele er smerteligt forbi.

Men hvorfor dog i det ydre forsøge at koge Becketts eksistentielle mesterværk ind til en metafor om vor tids overforbrug, sådan som Marianne Nilssons scenografi gør det?

Når Winnie løfter op i den sejldug, der er spændt ud over hendes skidtstak, åbenbarer der sig et underskørt af vragrester fra computertidens tidsalder. Samtidig med at en brændende meteor er på vej mod jorden på baggrundsprojektion bag hende for lige at angribe hende fra to sider for en sikkerheds skyld. De associationer kan tilskueren måske selv finde ud af at mane frem? Er stykket ikke større end den reduktion?

Og har vi egentlig brug for de brudstykker af Cecilie Norbys version af David Bowies »Life on Mars«, der er lagt ind som musikalsk madpapir undervejs?

Pyt med det, for forestillingen er først og fremmest Sarah Bobergs. Og Becketts. Hvis man gider lytte.

Hvad: »Glade dage« af Samuel Beckett.

Hvem: Oversættelse: Klaus Rifbjerg. Iscenesættelse: Maria Walbom Vinterberg. Scenografi: Marianne Nilsson.

Hvor: Teatret ved Sorte Hest. Varighed: En time og 25 minutter. Til 26. april.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.