Othello med hiphop-puls

Det er imponerende, hvor godt det er lykkedes koreografen Louise Midjord fra Den Kgl. Ballet at omforme Shakespeares »Othello« til et stramt 45 minutter langt moderne dansedrama møntet på et ungt publikum.

Som et scoop har hun inviteret hiphop-danseren Marvin Spahi med som gæst i titelrollen, og meget vellykket blander hun et moderne og klassisk trinsprog i bl.a. fine duetter mellem den jaloux Othello og den uskyldsrene Desdemona, alias en yndig og elegant Amalie Adrian. Stærkt tegner den dynamiske Alban Lendorf den sleske karakter hos rænkesmeden Jago, mens Eliza Mulholland er en fin, blid Emilia. Yderst velfungerende er hiphop-musikerne Zaki Youssef og Gabriel Flies dramatiske lydside med mellemøstlig klang, rytme og sang krydret med skæve toner i takt med Othellos forvrængede virkelighedsbillede. Og Nicolaj Spangaaas enkle scenografi er en effektfuld ramme om både kærlighedsdrama og actionscener med soldaterne på det cypriotiske citadel.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.