»Cougar – the Musical«: Sex løser (ikke) alt

Det er, som om Bellevue Teatret ikke tør alliere sig med sine hovedpersoner i teatrets udgave af den amerikanske musical »Cougar – the Musical«.

»Cougar - The Musical«, instrueret af Katrine Engberg, foregår i en gymnastiksal fra 1970erne. Hvorfor? Det vides ikke. Ligesom det er uklart, hvorfor forestillingen latterliggør sine figurer i stedet for at forsvare dem. Foto: PR
»Cougar - The Musical«, instrueret af Katrine Engberg, foregår i en gymnastiksal fra 1970erne. Hvorfor? Det vides ikke. Ligesom det er uklart, hvorfor forestillingen latterliggør sine figurer i stedet for at forsvare dem. Foto: PR

Måske viser iscenesættelsen af Donna Moores »Cougar – the Musical« i sig selv, hvor tabuiseret forhold mellem unge mænd og væsentligt ældre kvinder, er.

For gennem hele den debuterende instruktør Katrine Engbergs iscenesættelse af musicalen på Bellevue Teatret ligger en distance til begrebet cougars, og til de kvinder, der er det.

Tre kvinder mødes på Monas nyåbnede cougarbar i det indre København. Her hænger den nyskilte hausfrautype Lily ud på vej hjem fra sine optrædener som diverse Disney-prinsesser til børnefødselsdage, den detroniserede karrierekvinde Susan leder efter cases til sit genoptagne antropologispeciale, mens midtpunktet i den lille venindeflok er bram-, men bestemt ikke barmfri Mona, der, parallelt med et heftigt forbrug af unge mænd, har gang i et par potentielle gazellevirksomheder.

Knaldes tilbage til livet

Det er svært ikke at knuselske Mette Horn og hendes ægte, komiske begavelse. Men scenerne med Mona står som små revynumre, og dermed bliver hun lettere latterlig.

En halvdesperat kvinde, hvis dates altid går galt, og hvis iværksætteri mest fremstår som fjolleri - en bekræftelsesapp og onlinekursus for iværksættere? Det balancerer på kanten af kliché.

Forestillingen har det i det hele taget svært med kvinder, der kan selv. Charlotte Fichs Susan er udadtil en stærk, selvsikker kvinde, men bag jakkesættene og det høje lixtal bor en usikker, karriere- og kærlighedsmæssigt overset kvinde.

Anette Støvelbæks Lily står stærkest i forestillingen. Selv i de idiotiske prinsessekjoler hentet direkte ud af nærmeste Fætter BR, får hun tegnet et helstøbt kvindeportræt fuld af nuancer og facetter.

Bag komikken mere end aner vi en reel eksistentiel krise, og Støvelbæk skaber små rørende øjeblikke i en musical, der ellers helst holder ironisk distance til følelser.

Går bag om kvindernes ryg

Tre lettere fortabte kvinder, hvis redning bliver, at nogle unge mænd (alle spillet af en velsyngende, sympatisk Jakob Randrup) knalder dem tilbage til livet.

Mens Lily, Mona og Susan på scenen synger og taler om at gøre op med den nedladende holdning til midaldrende kvinder, går musicalen bag om ryggen på dem ved at understrege netop dét syn på kvinder.

Som når Monas forførelse af de unge mænd er pinligt klodset, og Susan efter sin første nat med unge Goliat taler sort og spørger Mona, om hun har »fået vædet bæveren«. Sex får jo kvinders hjerne til at slå fra. Det ved alle.

Det hele foregår i scenograf Maja Ravns næsten minutiøst genopførte gymnastiksal á la dansk folkeskole i 1970. Som har hvilken relation til tre moderne storbykvinder?

Ligesom scenografien ikke ved, hvad den vil i forhold til musicalen, føles det som om iscenesættelsen heller ikke ved, hvad den vil med sine personer. Både Line Knutzons danske tekst og instruktionen anstrenger sig for at vi griner ad de tre veninder, ikke med dem, Men »Cougar - the musical« var ikke endt som et nyfeministisk debatindlæg i Politiken af, at kvinderne bag havde turdet gå i brechen for venindernes ret til et liv efter de 45 år.

Mener hende over 45.

Hvad: Cougar – the Musical.

Hvem: Af: Donna Moore. Oversættelse og bearbejdelse: Line Knutzon. Iscenesættelse: Katrine Engberg. Scenografi: Maja Ravn. Musikalsk arrangement: Jens og Peter Hellemann.

Hvor: Bellevue Teatret. Til 19. marts.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.