Teater

At være eller ikke være Shakespeare

Vivienne McKee har sat sig for at opklare, hvem Shakespeare egentlig var, i hyggelig, men udramatisk bagatel.

Bennet Thorpe er Christopher Marlowe i "Shakespeare's Ghost". Var det ham, der skrev det hele? Foto: Thomas Petri.
Bennet Thorpe er Christopher Marlowe i "Shakespeare's Ghost". Var det ham, der skrev det hele? Foto: Thomas Petri.

Det er egentlig ikke overvældende, hvor meget danske teatre kaster sig ind i at hylde William Shakespeare i anledning af den snart forestående 400-årsdag for den store dramatikers død.

Jo, Det Kongelige Teater spiller i øjeblikket »King Lear«, mens Hamlet Scenen i Helsingør også har et »Hamlet«-gæstespil i vente. Men et af de teatre, der trods alt støver ham af, er det engelsksprogede London Toast Theatre, som de fleste kender fra dets muntert hæsblæsende tosserier med Crazy Christmas Cabaret’er inde i Tivoli.

Teatret spiller »Shakespeare’s Ghost« på Teatret ved Sorte Hest. Også her er det Vivienne McKee, som har skrevet og instrueret, men hun gør det i en helt anden toneart.

Selv om forestillingen er skrevet til lejligheden, handler den faktisk slet ikke om Shakespeare. Ganske vist dukker han op, men McKee har taget en af de mange konspirationsteorier på sig, der handler om, hvem der egentlig gemte sig bag forfatternavnet Shakespeare. (En del er opstået i kølvandet på, at vi reelt ved meget lidt om manden!)

Politisk rævekage

Og skal man tro London Toast Theatres lille stykke, er Shakespeare slet ikke Shakespeare. Det er dramatikerkollegaen Christopher Marlowe, som døde 1593, samme år, som Shakespeare for alvor slog igennem!

Med en hemmelig agent, der aflægger rapport om forfatterens død, men aner uråd, som ramme, sætter McKee sig for at afsløre hele komplottet.

I flashbacks erfarer vi, at det er noget med, at Marlowe blev erklæret død som led i en politisk rævekage, egentlig gik i landflygtighed, men fortsatte sine skriverier fra Italien.

Og skuespilleren Shakespeare blev forgyldt, hvis bare han lagde navn til skriverierne.

Helhedsindtrykket er en ordrig, lidt omstændelig bagatel, hvor dramatikeren på litterær detektivjagt gør, hvad hun kan, for at sandsynliggøre sin påstand. Ganske gemytligt.

Tilskueren kan selv gå på skattejagt i de Shakespeare-citater, der sniger sig ind, men lige dramatisk er forestillingen ikke hele tiden, ligesom de tre skuespillere David Bateson, Linford Brown og Bennet Thorpe i vekslende roller går til opgaven med forskellige forudsætninger. Med David Bateson – her med smukt afdæmpet tyngde – som stærkeste kort.

Hvad: »Shakespeare’s Ghost«.

Hvem: Manuskript og instruktion: Vivienne McKee. Scenografi. Kirsten Brink.

Hvor: London Toast Theatre, gæstespil på Teatret ved Sorte Hest. Til 19. marts.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.