Vinterfest i Disneyland

Den nye musical »The Forest of Enchantment« har netop haft premiere i Disneyland Paris. Og vel er der koldt for tiden, men priser og køer er mindre nu end om sommeren.

Trylleskoven er et charmerende, farverigt udstyrstykke. Fotos: Disney og Susser Feit
Trylleskoven er et charmerende, farverigt udstyrstykke. Fotos: Disney og Susser Feit

Smidigt glider ræven i sin rødgyldne pels ned fra scenen og snuser ud i luften foran publikum, springer tilbage i en salto, så elastisk som en kat, og lusker bagom fuglen med de grønne stritfjer. Sjove frøer og levende græs går op i en højere enhed med de fire elementer, ild, luft vand og jord, bragt til live af akrobatiske dansere. Vi er blandt skovens væsener i The Chaparral Theatre inde bag store nåletræer i Frontierland, der er den grønneste del af Disneyland. Her kan den nye minimusical »The Forest of Enchantment« opleves dagligt frem til 8. maj i år.

I stedet for at starte med et brag af musik og lys, griber stemningen ud efter tilskuerne, når væsen efter væsen stille dukker frem bag buske og træer. Nogle lister endda ned fra scenen og op mellem rækkerne, hvor børnene intenst følger dem med øjnene. Indtil historiefortælleren i sin store, skovfarvede kåbe for alvor sætter showet i gang med et nummer, som Broadway-komponisterne Gordon og Lisa Goodwin har skabt til stykket. De sparer ikke på noget, Disney-folkene, og man er gået »all in« på dette utraditionelle show med både Broadway-koreografer, nyskrevet musik, nye arrangementer af kendte sange, topklasse lydteknik – den ansvarlige er den samme, der står for lyden ved Oscar-uddelingerne – og spændende scenografi.

Pocahontas

Vi møder Pocahontas med sangen om vindens farver og sjove Rapunzel, der oplever jord og græs for første gang, da hun slipper ud af tårnværelset. Merida med sin bue og pil og Tarzan i lianerne. De fleste aber kan godt pakke sammen overfor hans akrobatiske styrke, og mens man med voksenfornuft spekulerer på, om der mon er en sikkerhedsline, og om han fryser i sit lille lændeklæde, sidder ungerne helt ude på kanten af bænken og tager heldigvis det hele for pålydende.

Til gengæld ryger enhver form for voksenfornuft, da Baloo fra Junglebogen svinger sin tykke bamse-bagdel og mave, pyntet med en blomsterkrans, hvor han er aller-rundest.

I den nye minimusical er Baloos nummer det aller- gladeste og mest livsbekræftende, der får hele salen til at synge med.
I den nye minimusical er Baloos nummer det aller- gladeste og mest livsbekræftende, der får hele salen til at synge med.

Vi får »Det rent og skært nødvendige…« for fuld swing-agtig skrue, da han kører det herligste dansenummer af sammen med abernes konge og dyre-ensemblet, udstyret med kæmpe palmeblade i Broadway-stil. Folk synger med – på hvert deres sprog – og har en fest, herude i skoven.

»Børnene er sandhedsvidner: De vil tilbage i parken med alle dens fristelser, hvis vi ikke fanger dem. Derfor fortæller vi historien med musik, som de kender, men uden tale, så alle forstår det,« forklarer Christoph Leclerc, der har instrueret og været med til at udvikle showet:

»Vi ville skabe noget, der reflekterer tidens passion for naturen, for det basale. Derfor er forestillingen renset for pink prinsesse-tyl og playback. Der synges live på scenen, alt er i naturfarver, og scenografien er inspireret af en gammeldags pop-up billedbog. De håndmalede rustikke kulisser flyttes rundt af danserne og folder sig ud i nye naturtableauer for øjnene af os. Vi har udvalgt Disney-karakterer og sange, der hører til i naturen. Men det har givet os udfordringer, som f.eks. at arrangere musikken på ny, så de ret forskellige numre kom til at hænge sammen i et flow. Prøv at lægge mærke til, hvordan sangene har samme grundlæggende farvetone i klangen hele vejen igennem – uden at der er rørt ved genkendeligheden,« forklarer Christoph Leclerc ivrigt.

Bunker af arbejdstimer

Også bag de kunstneriske kostumer ligger der bunker af arbejdstimer, og Suzan Surrel, der er ansvarlig for 80 designere, syersker og parykmagere, har arbejdet et helt år med trylleskoven:

»Jeg elsker at se, hvordan danserne bliver den figur ,de skal fremstille, når de første gang kommer i kostume og maskering. Med ét bevæger de sig anderledes, fordi de inspireres til at udtrykke deres karaktér endnu stærkere. Men kostumet skal ikke bare være smukt eller flot – det skal fungere på scenen: Skønt det f.eks. skal fremstå tungt, skal det være let og elastisk, så de kan springe og danse. Det skal være nemt at få af og på, især hvis de skal skifte undervejs. Hovedbeklædninger skal sidde fuldkommen fast, og da alt bliver vasket eller renset hver aften efter de fem forestillinger, skal det også kunne holde til det.«

Kostumedesignerne er enestående til at se muligheder, og hos Disney er der højt til loftet: Da man ikke kunne finde stoffet til historiefortællerens kåbe i den særlige nuance, som designeren havde tænkt sig, og i en struktur, der faldt på den rigtige flydende måde omkring sangeren, blev der vævet og indfarvet flere ruller klæde fra bunden, specielt efter designerens ønsker. Men naturligvis må kreativitet altid afstemmes med økonomi og praktik:

»Jeg skal være i stand til at forstå, hvordan designere tænker, for de er altså i deres egen verden. Men de ved også, at når de lytter til produktionens synspunkter om, hvad der er praktisk muligt, så kommer deres drømme til at leve på scenen,« forklarer Suzan Surrel, der startede Disney-karrieren som ekspeditrice i en slikbutik i parken.

Måske har hun været en tur forbi ønskebrønden ved Torneroseslottet undervejs.

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.