Til tops i fortidens London

Sightseeing. Kom helt tæt på arkitekturen i det victorianske London. I et nyt computerspil kan du klatre op i toppen af alle dine yndlingsbygninger

Der er brugt mange tusind timer på at få bygningsværker og monumenter i computer­spillet til at fremstå så realistiske som muligt.
Der er brugt mange tusind timer på at få bygningsværker og monumenter i computer­spillet til at fremstå så realistiske som muligt.

Hvis man er træt af London, er man træt af livet. Sådan skrev den britiske forfatter og essayist Samuel Johnson tilbage i 1700-tallet – ’for i London findes alt, livet kan byde på’. Jeg kunne ikke være mere enig, som jeg sidder der, i toppen af St. Paul’s Cathedral, helt oppe i det yderste, gyldne spir, på toppen af den øverste kuppel og nyder den svimlende udsigt over millionbyen.

London har været min yndlingsby, siden jeg flyttede dertil som 18-årig og endte med at blive boende et par år, og jeg tager tilbage på besøg, så ofte jeg kan. Denne gang er mit visit noget anderledes, for jeg foretager mig nogle ting, som jeg ellers kun har drømt om i mine vildeste London-fantasier. Jeg kravler rundt i urskiven på Big Ben. Jeg flyver i zipline mellem tårnene i Westminster Palace. Jeg svømmer i Themsen efter et kækt hovedspring.

Klatrer på katedralen

Og nu sidder jeg så her og balancerer på et gyldent spir, i toppen af St. Paul’s Cathedral, med det velkendte, lille sug af højdeskræk i maven. Jeg er klatret derop på ydersiden af katedralmurene, langs søjler, udskæringer og bekvemt place­rede plateauer. Mine fød­der står sikkert, og jeg ved godt, at jeg ikke kan falde ned, men svimmelheden indfind­er sig stadig, når jeg når til toppen af de højeste bygning­er. Selv om jeg bare er inde i det nye computerspil ’Assassin’s Creed Syndicate’.

Spillet er den nyeste udgivelse i ’Assassin’s Creed’-spilserien, som er kendt for flot grafik og detaljerede gengivelser af kendte bygningsværker og historiske perioder. Det første spil, som blev udgivet i 2007, foregår således under tempelridderens korstog i år 1191, mens man i spil nummer to kan udforske Firenze og Rom under renæssancen.

Grafikken i spilserien var allerede dengang så flot, at TV 2 Nyhederne ved en fejl brugte et billede fra ’Assassin’s Creed’ i stedet for et rigtigt foto af Damaskus, da de i begyndelsen af 2013 bragte et indslag om Syriens truede kulturskatte. Bommerten blev omtalt i Washington Post og Daily Mail og var selvsagt en glimrende reklame for spiludviklernes grundige arbejde med bygninger og historiske detaljer.

Tæt på virkeligheden

Siden er grafikken blot blevet bedre. I sidste års ’Assassin’s Creed Unity’, der udspiller sig i Paris under den franske revolution, kunne man blandt meget andet klatre rundt i en vældig detaljeret digital udgave af Notre Dame-katedralen, der havde taget designerne mere end 5.000 arbejdstimer at bygge. Og i denne nyeste udgivelse, hvor spiluniverset er rykket til London i 1868, er den digitale by, man kan udforske, større end nogensinde – mere specifikt 30 pct. større end Paris var i ’Assassin’s Creed Unity’.

Themsen var betydeligt mere tætpakket med fragtbåde i 1868, end den er i dag. Mulig­heden for at svømme i Themsen – og hoppe fra båd til båd – er noget af det sjoveste i spillet.
Themsen var betydeligt mere tætpakket med fragtbåde i 1868, end den er i dag. Mulig­heden for at svømme i Themsen – og hoppe fra båd til båd – er noget af det sjoveste i spillet.

Som altid kan man bevæge sig helt frit omkring i spillets åbne verden og udforske byen, som man lyster – i skikkelse af en voldsomt adræt snigmorder, der ikke er bleg for en udfordrende klatretur. Det giver selvsagt en ny oplevelse af ens yndlingsby, når man frit kan klatre op ad lodrette husfacader, spæne fra hustag til hustag i en herlig fart og nyde udsigten fra toppen af bygningsværker og monumenter, der ellers er helt uden for rækkevidde. Der er for eksempel intet, der stopper dig fra at klatre op i toppen af Lord Nelson-statuen på Trafalgar Square og nyde solnedgangen derfra.

Historikere nørder igennem

Når spillene skal udvikles, ansætter det franske spiludviklerfirma Ubisoft historikere med særlig ekspertise i den specifikke periode. De lader dem nørde helt igennem med små detaljer, der kan øge fornemmelsen af faktisk at befinde sig i, i dette tilfælde, London i den victorianske tid, hvor den tidlige industrialisering er begyndt at fylde byen med travle togstationer, telegrafledninger og fabriksbygninger.

I løbet af det 19. århundrede forvandlede London sig til verdens største og mest moderne by med en seksdobling af indbyggertallet til 6,7 mio., og der er både mulighed for at køre i tog og hestevogn i spillet, selv om den slags transportformer blegner, når man er i besiddelse af en rebkaster, der muliggør, at man kan zipline sig vej gennem storbyen, fra hustag til hustag. Det giver selvfølgelig de største sus i de rige områder med himmelstræbende, ekstravagante bygninger, såsom Westminster, men sørg endelig også for at udforske områder som den overbefolkede Whitechapel-slum.

Der er brugt tusinder af timer på at få bygningsværker og monumenter til at fremstå så realistiske som muligt. En smuk solnedgang kan nydes fra toppen af Nelson-statuen på Trafalgar Square (th).
Der er brugt tusinder af timer på at få bygningsværker og monumenter til at fremstå så realistiske som muligt. En smuk solnedgang kan nydes fra toppen af Nelson-statuen på Trafalgar Square (th).

Spiludviklerne har bøjet den historiske by de steder, hvor det var nødvendigt for spillet, men for den historie- og arkitekturinteresserede er der timevis af sightseeing og mange sjove detaljer at finde. Og med det tempo, hvormed grafikken og de maskiner, vi spiller computerspillene på, udvikler sig, vil denne form for digital turisme kun blive sjovere og mere realistisk med tiden.

’Assassin’s Creed Syndicate’ er netop kåret som ’Årets action/adventure-spil’ til Danish Game Awards 2016 og kan spilles på Xbox One, PS4 og PC.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.