Sådan tyder du hotelstjernerne

Guide: Der er stor forskel på, hvad antallet af tildelte hotelstjerner betyder i de forskellige lande. Men i Europa er der nu 15 lande med i et fælles stjernesystem - Danmark tilsluttede sig sidste år.

Hvad gemmer sig bag hotellernes stjerner?
Hvad gemmer sig bag hotellernes stjerner?

I Spanien skal et tre-stjernet hotelværelse være større end et tre-stjernet i Frankrig. Og i Storbritannien er der kun krav om eget bad og toilet på fire-stjernede hoteller, mens værelser på også et-, to- og tre-stjernede hoteller i Schweiz skal have eget toilet og bad.

Det er ikke let som turist at vide, hvad man kan forvente af et bestemt antal stjerner på de europæiske hoteller - ja, på alverdens hoteller for den sags skyld. For systemerne, som de gyldne takkede kvalitetstegn uddeles efter, er forskellige fra land til land, kriterierne er ofte uigennemskuelige, og der er samtidig mange stjerneuddelere på markedet:

Læs også: Verdens bedste hoteller

De private som bl.a. AA (svarende til danske FDM), hotelorganisationer eller de offentlige, hvor det er myndighederne, der angiver krav og uddeler stjerner, og endelig brugerne, hvis vurderinger, man finder på sites som Tripadvisor og hotelsøgemaskiner. Brugernes uddeling af stjerner har fået de britiske myndigheder til at bakke ud af landets officielle stjernesystem.

Men i det øvrige Europa breder den fælles europæiske hotelklassifikation sig. I 2009 gik syv europæiske lande sammen og dannede Hotelstars Union og etablerede et stjernesystem, hvor stjernerne tildeles efter en kombination af opfyldte minimumskrav og opnåede points. I dag er der 15 lande med - bl.a. Danmark, som meldte sig ind i 2013.

Sættet af minimumskrav for at få tildelt Hotelstars kan varieres og målrettes enkelte landes helt specielle forhold, og point tildeles efter, hvilke faciliteter og serviceydelser, hotellet derudover kan tilbyde. Ordningen omfatter i alt 270 kriterier.

Ud over at opfylde minimumskravene skal hotellerne opnå et bestemt antal point for at få tildelt det aktuelle antal stjerner og yderligere et antal point for at få føjet »superior« til stjernerne.

Nogle faciliteter er minimumskrav for bestemte stjerne-kategorier, men giver point for andre. For eksempel er en bar, der har åbent seks eller syv dage om ugen, et minimumskrav for henholdsvis fire-og fem-stjernede hoteller, mens den vil give point til en-, to-og tre-stjernede hoteller.

Læs også: Hoteller hvor det spøger

Et minus ved ordningen er, at Hotelstars Union består af medlemslandenes hotelorganisationer, og det er kun hoteller, som er medlem af disse brancheorganisationer, der kan få stjerner efter Hotelstars kriterier.

I Frankrig har man også taget første skridt mod et eventuelt medlemskab af det fælles Hotelstars med et nyt klassifikationssystem, man er i fuld gang med at indføre. Foreløbig er 8.000 franske hoteller klassificeret efter det nye system, som også bygger på point tildelt efter 246 kriterier omfattende udstyr, kundeservice, tilgængelighed og bæredygtighed. Man har skåret to kategorier væk og tildeler nu, som i det øvrige Europa, fra et til fem stjerner.

STJERNESYSTEMERNE

EUROPÆISKE hotelstjerner (HOTELSTAR) har ingen minimumskrav for værelsernes størrelse, men der gives mellem 10 og 25 point alt efter om værelserne er over 14, 18, 22 eller 30 kvadratmeter.

*      Hotelværelserne skal have toilet med bruser eller badekar og sæbe. Der skal være en stol, et bord og farve TV med fjernbetjening. Reception med service. Morgenmad og tilbud om drikkevarer på hotellet.
**    Der skal også være badehåndklæde og shower gel på badeværelserne samt tilbud om yderligere toiletartikler som tandbørste og barbergrej. Hotellet skal acceptere kreditkort.
***   Hotelværelserne skal have varme på badeværelset, hvor der også skal være hårtørrer, renseservietter, sygrej, skopudse-udstyr samt vaske- og strygeservice. Ligesom der skal være tilbud om drikkevarer i værelset. Der skal være plads til, at kufferterne kan sættes væk, ligesom der skal være telefon på værelset og internetadgang enten på værelset eller andre steder på hotellet. Receptionen skal være åben 14 timer i døgnet, og personalet skal være tosproget engelsk/tysk.
****  På værelserne skal der være, eller kunne leveres, badekåbe og slippers. Der skal også være kosmetik-produkter som neglefil og badehætte samt makeupspejl på badeværelserne. Der skal være internetadgang på hotelværelserne, som også skal have en lænestol med lille bord. Der skal være minibar eller 24 timers roomservice. Der skal være morgenmadsbuffet eller morgenmadsmenu via roomservice. Receptionen skal have åben i 18 timer, og der skal være lobby med siddepladser og servering af drikkevarer (bar). Og der skal være a'la carte restaurant.
***** Hotellet skal også have dørmand og concierge og receptionen skal være åben 24 timer med personale, der er flersprogede og mestrer engelsk, tysk plus endnu et fremmedsprog. På værelserne skal der vente en personlig hilsen med blomster, frugt eller lignende ved ankomst, der skal være internetadgang med skærm og pengeskab på værelset, og på badeværelset skal sæbe osv. være i små flasker eller flakoner, og der skal både være minibar og 24 timers roomservice med mad og drikke. Lobbyen skal være rummelig med mange siddepladser og bar.
Hotelstars Union omfatter: Belgien, Danmark, Estland, Grækenland, Holland , Letland, Litauen, Luxembourg, Schweiz, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig.

FRANSKE hotelstjerner
*     Værelser min. 10,5 m2. Møbleret med mindst seng, natbord, bord, garderobe, spejl og affaldskurv. Håndklæde og sæbe/shampoo til rådighed. Der skal være opvarmning, og mindst halvdelen af værelserne skal have farve-tv. Morgenmadslokale.
**    Værelser min. 10,75 m2 og bad, toilet, håndvask i mindst 75 pct. af værelserne. Elevator obligatorisk fra 4. etage. Der skal være personale, der taler mindst et europæisk fremmedsprog. Mulighed for at betale med kreditkort.
***   Værelser min. 13,5 m2 med telefon og farve-tv. Elevator obligatorisk fra 3. etage. Internet i fælles lokale, og der skal være et lounge-område.
****  Værelser min. 16 m2 med aircondition, TV med internationale programmer samt internetadgang. Mulighed for morgenmad på værelset og elevator obligatorisk fra 2. etage.
***** Værelser min. 24 m2 med telefon, mini bar, tv med temakanaler (sport, børn osv.), bankboks, badekåbe og roomservice. Halvdelen af værelserne skal have en seng, der er større end 1,6 x 2 meter. Elevator obligatorisk fra 1. etage. Personalet skal kunne tale engelsk plus mindst endnu et fremmedsprog.

SPANSKE hotelstjerner
*     Værelser min. 12 m2 (enkeltværelser 7 m2) med badeværelse på mindst 3,5 m2 med badekar eller brus. Centralvarme og elevator.
**    Værelser min. 14 m2 (enkeltværelser 7 m2) med badeværelse på mindst 3,5 m2. Telefon, centralvarme. Elevator og bankboks service.
***   Værelser min. 15 m2 (enkeltværelser 8 m2) med badeværelse på mindst 4 m2. Telefon og centralvarme. Aircondition i fællesarealer. Elevator, bar og bankboks-service.
****  Værelser min. 16 m2 (enkeltværelser 9 m2) med badeværelse på mindst 4,5 m2. Telefon, centralvarme og aircondition og bankboks på værelserne. Elevator og bar.
***** Værelser min. 17 m2 (enkeltværelser 10 m2) med badeværelse på mindst 5 m2. Telefon, centralvarme, aircondition og bankboks i værelserne. Elevator og bar.

ALLE MULIGE ANDRE STJERNER

På nettet findes flere hjemmesider med brugernes bedømmelser af hoteller. TripAdvisor er nok det mest kendte. Her kan alle, der har boet på et hotel bedømme det, skrive kommentarer og tildele stjerner. Troværdigheden omkring disse stjerner er ofte til debat, bl. a. fordi der ikke er nogen kontrol med, om personerne bag indlæg og bedømmelser overhovedet har været på hotellet. Omvendt er der oftest så overvældende mange anmeldelser, at man med en vis sikkerhed godt kan regne med stjerneantallet.

Stjerner på bookingsites
Det antal stjerner, som optræder på bookingsites er baseret på bookingsitets stjernebedømmelse. For Hotels.coms vedkommende betyder det f.eks., at et femstjernet hotel skal have mindst tre restauranter, mens tre stjerner tildeles hoteller, der ligger tæt ved attraktioner eller shopping.

Hotellers stjerner
»Verdens eneste syv-stjernede hotel«, er det markante, luksuriøse Burj Al Arab i Dubai blevet kaldt. Senere har flere hoteller tildelt sig selv adskillige flere stjerner, end der officielt findes, som et udtryk for, at hotellet er helt ekstraordinært. Andre hoteller vælger bevidst modsat og erklærer: Vi har ingen stjerner, for vi er »beyond the stars« - som Soneva-kædens tilbagelænede luksus resorts har brugt som reklame. I princippet kan ethvert hotel selv hænge en række stjerner op, men naturligvis ikke reklamere med, at de er tildelt af etablerede stjerneorganisationer eller myndigheder. Det er så op til den enkelte hotelgæst at holde sig orienteret om, hvorvidt stjernerne er selvopfundne eller efter hvilket stjerne-system, de er tildelt.

Halvofficielle stjerner
Nogle lande har flere næsten »officielle« stjernesystemer. Som i USA, hvor Forbes og AAA Diamonds er meget udbredt. Forbes stjernerne har eksisteret siden 1958, og der gives fra en til fem stjerner efter bl.a. faciliteter (vægtet ca. 25 pct) og service (vægtet 45 pct.). På fire- og femstjernde hoteller tilbringer Forbes-bedømmerne mindst to nætter og tre dage på hotellet for at bedømme det på ikke mindre end 750 punkter. AAA Diamonds er The American Automobile Association (AAA) system. Organisationen er en pendant til danske FDM og her tildeles hotellerne fra en til fem diamanter, hvor fem diamanter skal tilbyde »unmatched« komfort. Hotellerne skal selv bede om at blive bedømt, det sker ikke automatisk.

Ingen stjerner
Nogle lande har hverken hel- eller halvofficielle stjernesystemer. F.eks. i Norge og Singapore, hvor det, især for sidstnævntes vedkommende, ellers vrimler med hoteller og stjerner. Dem giver hotellerne sig selv »baseret på det omfang af faciliteter, som hotellet tilbyder og vurderet efter gængse krav til antal stjerner«, som det hedder.

Stjerner på vej
I Thailand har man i flere år arbejdet på at få udbredt et officielt stjernesystem. Men det er tilsyneladende ikke sket. Landets hotelorganisation, Thai Hotels Association, har ikke opdateret sine lister med stjerner tildelt hoteller siden 2012. Tag stjernerne med et gran salt, da de fleste hoteller giver sig selv stjerner, hedder det på lokale bookingsites.

Læs også: De bedste hoteller i Danmark

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.