På togt i Østersøen

Rejseliv tog med skonnerten Mira på togt – en anderledes aktiv ferie, hvor man ikke skal være bange for at få lidt vand i hovedet.

Mira i sit rette element.
Mira i sit rette element.

Skibet glider langsomt gennem Østersøens blågrønne bølger, og foran os ligger 15 timer fyldt med dieselmotorens dunken og lyden af havet.

Vi er stævnet ud fra Bornholm med det gamle sejlskib, skonnerten Mira, og har kurs mod København. Over os står solen højt, og de første timer går det let. Alle som én smider vi skoene, så vi kan mærke det varme trædæk under fødderne.

Her forsvinder tiden, og da telefonerne mister signalet, er der ingen, der opdager det.

Da vi kommer helt ud på åbent hav, bliver luften friskere, og skipper, Jess Pedersen, må finde både jakke og sejlbukser frem til os, så vi kan klare vinden. Fra stævnen og frem er bølgerne til tider høje nok til at plaske vand ud over hele dækket, når skibet bryder dem.

Det er, fordi vi har modvind. Havde vi haft vinden i ryggen, ville Miras sejl stå flot i vinden og bære os hurtigere frem, men nu må vi nøjes med den gamle motor, som har ligget i skibet siden 1935.

»Kig tilbage,« råber skipper fra roret.

»Prøv at se, hvor stille vandet i virkeligheden er.«

Han har ret. Det er ikke til at tro, for vinden får båden til at gynge så kraftigt, at vi, der ikke er vant til at færdes til søs, må sidde stille. Men bag os ligger det fladeste vand, som kun lige netop viser en smule skum på toppen.

Ved roret

»Tag lige roret,« siger skibets bedstemand, Anne Mathilde Friis Larsen.

Og jeg, der aldrig før har sejlet så meget som en gummibåd, får forklaret det grundlæggende ved sejlads og overtager roret og styringen af skibet.

»Bare hold den på 265 grader, så stabilt du kan.«

Og det gør jeg så. Kigger på kompasset og styrer båden efter det.

En enkelt gang eller to kigger skipper op fra sit lukaf og spørger, om vi ikke er ved at have kurs direkte mod kysten?

Det er vi, og så må vi jo rette op. Men man får hurtigt føling med roret, og efter lidt tid føles det helt naturligt, at hvis man drejer 30 centimeter på roret, drejer det næsten 28 meter lange skib sig mindst ti gange så meget.

Mens vi sejler langs den sydsvenske kyst, går solen ned, og jeg bemærker, at det er ved at være længe siden, jeg sidst fik et saltvandsbad fra havet. Dækket er ligefrem ved at tørre.

Havet har lagt sig, og foran os venter timers smuk nattesejlads. I horisonten blinker bøjerne grønne, hvide og røde, og ellers er det eneste lys, der anes mod vand, færgerne, der ligger et sted derude.

Over os står stjernerne klart.

»Kig op. Karlsvognen står helt tydeligt,« siger Anne Mathilde Friis Larsen.

Netop som solen står op over Operahuset, sejler vi ind i Admiralhavnen i København, hvor Mira har kajplads.

Turen slutter med nybagte boller og kaffe på dækket. Langs kajen løber de morgenfriske joggere, og det er endnu så tidligt, at det kun er meget få, der cykler forbi på vej til arbejde.

I dag fremstår sejlskibet Mira næsten, som hun så ud, da hun blev bygget i 1898 – dog modificeret indvendigt, så graden af komfort matcher nutidens behov. Skibet blev bygget som handelsfartøj i Faaborg, og ind til slutningen af 1940erne sejlede hun stadig med fragt. Nu sejler hun kun med passagerer.

Det samme gør de to andre træskibe, der som Mira drives af træskibsrederiet De Forenede Sejlskibe, skonnerten Halmø fra 1900 og topsejlsskonnerten Lilla Dan fra 1951.

I løbet af sommeren ligger Mira i København. Hun og De Forenede Sejlskibes to andre skibe kan lejes til privat ferie, eller man kan deltage på allerede planlagte togter rundt i Danmark – så som de klassiske kapsejladser Fyn Rundt for bevaringsværdige skibe og Limfjorden Rundt for bevaringsværdige skibe.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.